28. desember, 2024

Kinas J-35 klar for hangarskiptjeneste

Share

Kina tester nå et nytt fly, J-35 Shenyang, som kan bli en viktig del av landets marine.

Peter Suciu i The National Interest skriver at dette flyet er sett på som en fremtidig stjerne blant Kinas kampfly, spesielt for bruk fra hangarskip. For ikke lenge siden ble en modell av J-35 testet på Kinas første hangarskip, Liaoning. Dette skipet og et annet kinesisk hangarskip, Shandong, bruker en spesiell metode for å få flyene i luften, kjent som en «hoppbakke-rampe», i motsetning til mer avanserte katapulter.

Til nå har disse hangarskipene kun brukt en type fly, J-15, som er basert på et russisk design. Men nylig har det vært tegn til at J-35 kan bli det neste flyet som tas i bruk. Liaoning har nettopp vært gjennom et års vedlikehold og er nå ute på sjøprøver.

Liaoning har en spesiell historie; det ble opprinnelig bygget av Sovjetunionen før det ble solgt til Kina av Ukraina i 1998. Dette var Kinas første skritt mot å bygge opp sin egen marinekapasitet. Nå spekuleres det i om J-35 også vil bli brukt på Kinas andre hangarskip, inkludert et som er under bygging og som vil ha mer avansert utstyr for å sende fly i luften.

Ekspertene mener at Liaoning brukes til å teste ut J-35 for å se om det kan fungere som et kampfly fra hangarskip. En utfordring med å bruke «hoppbakke-ramper» er at flyet ikke kan ta med seg like mye utstyr som når det blir skutt ut med katapult. J-35 er designet for å kunne bære mye utstyr og har avansert teknologi som skal gjøre det mindre synlig for radar. Det er også planer om å forbedre motoren for enda bedre ytelse.

Selv om det gjenstår å se hvordan J-35 vil prestere i praksis, viser disse testene at Kina er ivrig etter å styrke sin militære kapasitet til sjøs.

Ubåtens overraskelsesangrep: Da USS Theodore Roosevelt møtte sitt vannskille

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt