Til tross for Kinas påstander om nøytralitet, har Beijing økt sin maritime innflytelse gjennom Belt and Road Initiative (BRI).
Dette har ført til økende sikkerhetsbekymringer i flere land, inkludert Panama, Australia og Israel, melder Dialogo Americas.
Kinesiske interesser i Panamakanalen
Den kinesiske utenriksdepartementets talsmann Lin Jian uttalte 5. mars at Kina aldri har blandet seg inn i forvaltningen av Panamakanalen, som ifølge ham forblir en “nøytral internasjonal vannvei”.
Denne påstanden er misvisende, da Kina gjennom BRI har sikret seg strategiske havneanlegg over hele verden, noe analytikere mener brukes til å styrke Beijings geopolitiske innflytelse og dominans over global handel.
“Kinesisk kolonienklave”
Panamas regjering startet 20. januar en finansiell revisjon av Panama Ports Company (PPC), en tidligere datterselskap av Hutchison Ports Holdings, som hadde kontroll over terminaler i hver ende av Panamakanalen fra 1997 til mars 2024. I mars sikret BlackRock og et amerikansk konsortium seg full kontroll over disse operasjonene, noe som markerte slutten på Kinas innflytelse over selskapet og dermed regionen.
USAs president Donald Trump uttrykte glede over BlackRocks oppkjøp av havnene ved Panamakanalen. I en tale til Kongressen uttalte han at hans administrasjon “vil gjenerobre Panamakanalen, og vi har allerede begynt å gjøre det.”
Trump har tidligere uttrykt bekymring over kinesisk innflytelse i regionen, og dette oppkjøpet ble dermed sett på som en seier for amerikanske interesser.
Panamas riksrevisor Anel Bolo Flores uttalte at revisjonen skulle sikre “effektiv og gjennomsiktig bruk av offentlige ressurser”, da PPCs økende lastvolum ikke har ført til tilsvarende økonomiske fordeler for Panama.
– Kineserne har gjort Panamakanalen til en “kolonienklave som erstattet amerikanerne”, sa Flores.
Kinas maritime innflytelse og sikkerhetsbekymringer
Hutchison Ports eies av CK Hutchison Holdings, et Hongkong-basert multinasjonalt selskap med påståtte tette bånd til det kinesiske kommunistpartiet (CCP).
Les også: BlackRock sikrer kontroll over Panama-kanalens havner
Grunnlegger Li Ka-shing har lenge hatt forbindelser til kinesiske ledere, og hans sønn og arvtaker Victor Li er medlem av Kinas rådgivende politiske organ.
Dette har vekket mistanke internasjonalt, og flere land har blokkert kinesiske selskapers oppkjøp av strategisk infrastruktur:
- Australia (2016 og 2018): Stanset kinesiske oppkjøp av energiinfrastruktur av hensyn til nasjonal sikkerhet.
- Israel (2020): Blokkerte CK Hutchisons bud på et avsaltingsanlegg etter amerikanske advarsler om sikkerhetsrisiko.
- Panama (2021): Panamas maritime myndigheter kansellerte en kinesisk kontrakt for en containerhavn ved kanalen grunnet sikkerhetsmessige og økonomiske bekymringer.
Kinas havnestrategi gjennom BRI
Kinas Belt and Road Initiative (BRI), lansert i 2013, har inkludert oppkjøp og bygging av havneanlegg i strategiske områder over hele verden. Beijing hevder at investeringene kun er økonomiske, men kritikere advarer om at BRI brukes som et verktøy for å utvide Kinas innflytelse.
Ifølge US Council on Foreign Relations (CFR) har kinesiske selskaper kontroll over 129 havner globalt, hvorav 91 har potensiale for militær bruk.
Økende motstand mot Kinas havneinvesteringer
Flere land trekker nå i bremsen på kinesisk havneutvidelse:
- Panama gjennomfører revisjoner av kinesiske havneoperasjoner.
- Australia og Israel har blokkert kinesiske investeringer i kritisk infrastruktur.
- USA advarer mot Kinas økende maritime kontroll, inkludert i havner som kan brukes til militære formål.
Kinas havneutvidelser skaper økende global bekymring
Kinas voksende kontroll over strategiske havner gjennom BRI skaper økende bekymringer for global handel og sikkerhet. Mens Beijing insisterer på at investeringene er økonomiske og nøytrale, har land som Panama, Australia og Israel satt grenser for Kinas rolle i kritisk infrastruktur.