18. november, 2025

Kina mistenkes for hemmelig flåte som frakter russisk LNG

Share

Flere rapporter peker mot at Kina bygger opp en skjult tankflåte som kan frakte sanksjonert russisk LNG. Aktiviteten skal gi Moskva nye muligheter til å omgå vestlige sanksjoner – og styrke energibåndet mellom landene.

Det kommer stadig flere tegn på at Kina er i ferd med å etablere en egen skyggeflåte for LNG-transport fra Russland. Ifølge shippingdata sitert av Bloomberg begynner kinesisk-knyttede skip å bruke de samme skjulte metodene som den eksisterende «mørke flåten» for olje, skriver bne Intellinews.

Blant de mest omtalte eksemplene er LNG-skipet CCH Gas, som ifølge UNITED24 MEDIA har skjult deler av en nylig seilas på vei mot en kinesisk havn. Lasten skal komme fra en russisk eksportør som står på sanksjonsliste.

Fartøyet er formelt eid av CCH-1 Shipping, registrert på en adresse i Hongkong knyttet til Samxin Secretarial Services – et postboksselskap ofte brukt i sensitive handler.

En annen tanker, nylig omdøpt til Kunpeng, har gått over til eiere i Kina og Marshalløyene. Skipet ble nylig observert ved Singapore, et område som den siste tiden har blitt et knutepunkt for ulovlige omlastinger av LNG.

Les også: EU svartelister 25 kinesiske selskaper for brudd på Russland-sanksjoner

Bygger parallelt transportsystem

Rapportene tyder på at Russland ikke lenger nøyer seg med å selge rabattert LNG til villige kjøpere, men forsøker å bygge et parallelt system for å holde eksporten oppe.

Ifølge flere kilder skal Russland allerede ha skaffet seg over et dusin LNG-skip gjennom stråselskaper. Dette er krevende ettersom LNG-transport krever spesialskip som holder minus 162 grader.

Kinesiske koblinger går også lenger enn bare eierskap. CCH Gas er knyttet til det kinesiske selskapet Pacific Gas. Satellittbilder skal ha vist skipet ved siden av Perle – et annet fartøy med sanksjonert LNG – noe som antyder mulig omlasting til sjøs.

Da journalister forsøkte å finne CCH-1 Shipping på den registrerte adressen, fant de bare et låst og ubemannet kontor.

Kinesiske verft og økende aktivitet

Kinesiske verft skal også ha tatt inn sanksjonerte russiske LNG-skip til vedlikehold. Blant fartøyene som ble observert i Zhoushan, var Sputnik Energy og East Energy.

Ifølge rapportene kan dette bety at Kina ikke bare kjøper billig gass, men også bidrar til å holde liv i hele transportsystemet som gjør eksporten mulig på tross av sanksjoner.

Kystområdene nær Kina har lenge vært preget av ulovlig aktivitet. Analytikere beskriver en økning i skip-til-skip-overføringer, slukte transpondere og irregulære seilingsmønstre. Mange av metodene er identiske med dem som brukes av nordkoreanske eller iranske fartøy for å unngå FN-sanksjoner.

Strengere tiltak – men svakere kontroll

Vestlige myndigheter sliter med å følge utviklingen. Uoversiktlig eierskap, hyppige navnebytter og skjulte ruter gjør det stadig vanskeligere å avdekke brudd.

Rapportene peker samlet sett mot at Kina går fra å være passiv mottaker av sanksjonert russisk LNG til å bli en sentral brikke i et nettverk som holder Moskvas eksportmaskineri i gang.

Russland taper 560 milliarder kroner årlig på oljesanksjoner

Notification

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss, abonner eller doner.

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Innholdsfortegnelse [hide]

Les mer

Siste nytt