Etter flere års utsettelse lover Kina å støtte ny jernbanestrekning fra Naivasha til grensen mot Uganda. Planen skal også komme Den demokratiske republikken Kongo til gode.
Kenya sier landet er klart til å gjenoppta utbyggingen av den viktige Standard Gauge Railway (SGR) etter at Kina har lagt frem en ny finansieringsplan, skriver South China Morning Post.
– En kinesisk bedriftsgruppe vil dekke 40 prosent av kostnadene, og få drive strekningen mot betaling i en viss periode, sa Kenyas finansminister John Mbadi til nasjonalforsamlingen.
Den nye jernbanestrekningen skal gå 475 kilometer fra Naivasha i Rift Valley til grensebyen Malaba, og har en total kostnad på 5,3 milliarder dollar – rundt 58 milliarder norske kroner.
Lån og offentlig-private samarbeid
Ifølge Mbadi skal 30 prosent av finansieringen komme som lån fra den statlige kinesiske eksport-import-banken, som også finansierte første del av prosjektet frem til Naivasha. Den siste tredelen skal dekkes av Kenya selv, gjennom en jernbaneavgift og mulige lånegarantier.
– Kinas forslag innebærer at vi får en avdragsfri periode frem til etter 2029, når vi har betalt mesteparten av det eksisterende lånet, sa Mbadi.
Den kinesiske ambassadøren til Kenya, Guo Haiyan, bekreftet i januar at Kina ønsker å støtte utvidelsen til grensen mot Uganda.
Les også: Gruverevolusjonen i Rwanda 🔒
Økt forsiktighet fra Kina
Flere eksperter peker på at Kina har gått over til å bruke flere offentlig-private partnerskap i Afrika, og reduserer direkte statslån.
– Å finansiere hele prosjektet med statlige lån er ikke lenger realistisk med Kenyas pressede økonomi, sa Tim Zajontz ved Universitetet i Freiburg.
Han mener Kinas nye strategi med kombinasjon av lån og egenkapital vil bli vanligere fremover.
– Dette gir afrikanske land mulighet til å fortsette utviklingen av infrastruktur uten å ta opp for store statlige lån, sa han.
Kritikk og skepsis
Men ikke alle er overbevist.
– Myndighetene i Kenya har flere ganger hevdet at Kina har sagt ja til finansiering, men så har det ikke kommet noe som helst, sa geoøkonomisk analytiker Aly-Khan Satchu.
Han kalte uttalelsene fra kenyanske myndigheter for «uten troverdighet».
Satchu mener også at usikkerheten i Øst-Kongo vil gjøre Kina mer tilbakeholden.
– Den demokratiske republikken Kongo er målet i enden av jernbanen, men med økt ustabilitet i regionen tror jeg denne planen blir lagt på is, sa han.
Likevel mener han finansieringsmodellen er riktig vei å gå:
– Statene har ikke mer å gå på, og offentlig-private partnerskap gjør det mulig å få inn nye penger, sa Satchu.
Geopolitisk ekspert: – USA svekkes, men Kina og Russland svekkes raskere 🔒