Den greske regjeringen har godkjent en storstilt oppgradering av havnen i Thessaloniki, en av Sørøst-Europas viktigste handelshavner.
Publiseringen av et presidentdekret åpner nå for investeringer som skal styrke Thessalonikis rolle som et strategisk logistikknutepunkt i regione, melder Ekathimerini.
Skal håndtere større containerskip
Hovedsatsingen i utbyggingsplanen er oppgraderingen av Kai 6, som vil gjøre det mulig for havnen å ta imot større containerskip.
– Denne viktige investeringen vil styrke havnens konkurranseevne og kommersielle aktivitet, samtidig som den øker dens internasjonale rangering. Oppgraderingen vil gjøre det mulig å ta imot containerskip fra hovedlinjer med en kapasitet på opptil 24 000 TEU, uttalte Thessaloniki Port Authoritys (ThPA) styreleder Athanasios Liagkos.
Presidentdekretet baner nå vei for nødvendige byggetillatelser, en prosess som forventes å være fullført i løpet av få måneder. Når utviklingen av havnen er ferdigstilt, vil Thessaloniki kunne styrke sin posisjon som en sentral havn for internasjonal handel mellom Europa, Midtøsten og Asia.
Strategisk knutepunkt i Sørøst-Europa
Thessaloniki har i århundrer vært en sentral handelsby på Balkan og et bindeledd mellom Europa og Østen. Byens havn spiller en avgjørende rolle for Hellas’ økonomi og fungerer som en viktig inngangsport for varer til landene på Balkan, inkludert Nord-Makedonia, Serbia og Bulgaria.
Havnen har også en strategisk posisjon i EU-initiativet for infrastrukturutvikling i regionen. Med økt tilkobling til jernbane- og veinettverk vil oppgraderingen av havnen gi store fordeler for logistikk og forsyningskjeder i hele Sørøst-Europa.
Økende betydning for geopolitikk
Utbyggingen av Thessaloniki havn kommer på et tidspunkt hvor Hellas posisjonerer seg som en stadig viktigere aktør i den geopolitiske konkurransen om handel og transport i Middelhavet.
Les også: Hellas’ forsvarsminister: USA har ikke holdt sine forpliktelser
De siste årene har Kina gjennom sitt omfattende Belte og vei-initiativ investert tungt i havneinfrastruktur i regionen, inkludert Pireus-havnen, som eies av det kinesiske selskapet COSCO. Oppgraderingen av Thessaloniki kan sees som et strategisk grep for å balansere kinesisk innflytelse og sikre at Hellas forblir en nøkkelaktør i europeisk handel.
Liagkos påpekte at ThPA siden mars 2018 har investert over 71,3 millioner euro i både obligatoriske og frivillige prosjekter for å forberede havnen på denne utviklingen.
Med de nye investeringene vil Thessaloniki styrke sin rolle som et konkurransedyktig logistikksenter i Middelhavet, noe som kan få betydelige konsekvenser for regional økonomi og geopolitikk i årene som kommer.
Havnen som historisk maktsentrum
Thessalonikis strategiske beliggenhet har gjort byen til en maritim stormakt i ulike historiske epoker. Under antikken var den en nøkkelhavn i det makedonske riket under Aleksander den store, og i romertiden ble byen en viktig handelsby langs Via Egnatia, hovedveien som knyttet Adriaterhavet til Konstantinopel.
I bysantinsk tid var Thessaloniki det nest viktigste handels- og forsvarssenteret i riket etter Konstantinopel. På 1400-tallet ble byen erobret av Det osmanske riket og utviklet seg til en multikulturell metropol med sterke handelsforbindelser til Nord-Afrika, Levanten og Balkan.
Under både første og andre verdenskrig spilte havnen en avgjørende rolle for militær logistikk, spesielt da den ble brukt av de allierte som en forsyningsbase under Balkanfelttoget.
Under den kalde krigen forble Thessaloniki en strategisk havn for NATO og en viktig brikke i Vestens sikkerhetspolitikk i Sørøst-Europa.
Dagens modernisering av havnen bygger videre på denne lange historien med maritim betydning. Med økt kapasitet og bedre transportforbindelser kan Thessaloniki igjen bli et nøkkelpunkt for internasjonal handel, med innflytelse langt utover Hellas’ grenser.
Droner, kyber og fregatter: Hellas vil modernisere sitt forsvar