Mixue lokker kunder med iskrem og drikke til under én dollar i en tid med økonomisk nedgang i Kina.
Den kinesiske fastfoodkjeden Mixue Ice Cream and Tea har nå flere utsalgssteder enn både McDonald’s og Starbucks, ifølge en rapport fra Wall Street Journal. Ved utgangen av 2024 hadde selskapet over 45 000 filialer, mer enn en dobling på tre år.
Kjeden tiltrekker seg kunder med iskrem og søte drikker til kun 6 kinesiske yuan (ca. 83 øre), noe som har slått an i en tid hvor mange kinesere har blitt mer prisbevisste som følge av økonomiske utfordringer.
– Folk ser etter mer prisgunstige produkter, sier Ernan Cui, analytiker ved Gavekal Dragonomics i Beijing.
Hun påpeker at Mixue særlig har satset på ekspansjon i mindre kinesiske byer, hvor etterspørselen etter rimelige alternativer er stor.
Rask vekst og enkel modell
Mixue ble grunnlagt i 1997 av Zhang Hongchao, som startet med å selge knust is i Henan-provinsen. Kjeden har vokst i rekordfart, noe som delvis skyldes de lave franchiseavgiftene.
Les også: Geopolitisk ekspert: – USA svekkes, men Kina og Russland svekkes raskere 🔒
I stedet for å tjene mest på selve butikkdriften, henter selskapet hovedinntektene fra salg av varer og utstyr til franchisetakerne. Denne forretningsmodellen har gjort det mulig å ekspandere raskt, både i Kina og til flere asiatiske land samt Australia. Rundt 90 % av kjedens utsalgssteder ligger fortsatt i Kina.
Maskot og jingle skaper gjenkjennelighet
Mixue har også blitt et populærkulturelt fenomen i Kina, mye takket være maskoten «Snow King». Den hvite, lubne figuren har oppnådd ikonstatus på linje med Ronald McDonald.
I tillegg er butikkene kjent for sin gjenkjennelige jingle, som stadig spilles i lokalene. Melodien, satt til «Oh! Susanna», har en enkel tekst: «I love you. You love me. Mixue Ice Cream and Tea.»
Den amerikanske kunden Julian Eymann, som besøkte en Mixue-butikk i Singapore, foretrekker isen fremfor McDonald’s.
– Denne iskremen er bedre enn McDonald’s, sier han, men legger til:
– Den jinglen må bort. Det må være tortur for de ansatte.
Klar for videre ekspansjon
Mandag hentet selskapet inn over 400 millioner dollar (ca. 4,3 milliarder NOK) i en børsnotering i Hongkong. Aksjekursen steg nesten 30 % i tidlig handel.
Mixue har uttalt at de vil fortsette å vokse internasjonalt, men har foreløpig ikke annonsert planer om å etablere seg i USA.