27. november, 2025

EU åpner konkurransegransking av BlackRock–MSC-havneoppkjøp i Spania

Share

EU-kommisjonen forbereder en full gransking av BlackRock og MSCs kjøp av havneterminalen i Barcelona.

Oppkjøpet er del av en global avtale på 22,8 milliarder dollar, som allerede er blitt politisk betent på grunn av rivaliseringen mellom USA og Kina, melder Baird Maritime.

EU-kommisjonen er i ferd med å åpne en omfattende konkurransegransking av den spanske delen av BlackRock og MSCs oppkjøp av CK Hutchisons havnevirksomhet. Det opplyser en kilde med direkte kjennskap til saken.

Oppkjøpet gjelder 80 prosent av CK Hutchisons globale havneterminaler, fordelt på 43 havner i 23 land, med en total verdi på nær 23 milliarder dollar (omtrent 255 milliarder NOK).

Kan kreve innrømmelser fra BlackRock og MSC

Ifølge Reuters kan en full gransking føre til at EU krever innrømmelser før selskapene får godkjenning i Spania. Det kan innebære salg av eiendeler eller andre tiltak for å sikre konkurransen.

EU-kommisjonen ønsket ikke å kommentere saken. BlackRock, MSC og Hutchison har heller ikke besvart henvendelser.

CK Hutchison har havneinteresser i flere europeiske land, som Belgia, Polen og Nederland.

Les også: BlackRock sikrer kontroll over Panama-kanalens havner

Det er foreløpig uklart om disse delene av oppkjøpet også vil havne under EUs konkurransevurdering. Oppkjøp utenfor EU faller utenfor kommisjonens myndighet.

Barcelona-terminalen i fokus

Den spanske delen av avtalen innebærer at MSC-eide Terminal Investment Holding (TIL) og BlackRock skal overta Hutchisons terminal i Barcelona.

Terminalen kan ta imot flere store skip samtidig og har en åtte-spors jernbaneterminal. Den er den største av sitt slag ved Middelhavet og kobler Barcelona til godstrafikk inn og ut av Sør-Europa.

TIL driver allerede en terminal i Valencia, noe som kan skape konkurransebekymringer i det spanske markedet.

Ifølge Reuters vil kommisjonen åpne sin formelle gransking når den første vurderingen avsluttes 10. desember. Slike fullskalagranskninger varer normalt minst fire måneder.

En politisert avtale

Oppkjøpet har fått økende politisk oppmerksomhet fordi CK Hutchison eies av Hongkong-milliardæren Li Ka-shing, og fordi avtalen også inkluderer to terminaler ved Panamakanalen – et område som er strategisk viktig for både Beijing og Washington.

Det har gitt hele pakken et politisk preg, og gjort EU-godkjenningen i Spania ekstra sensitiv.

Å vinne er ikke (alltid) å beseire 🔒

Notification

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss, abonner eller doner.

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Innholdsfortegnelse [hide]

Les mer

Siste nytt