Etter en satsing med både oppturer og tilbakeslag, har Eldorado Drilling solgt to høyteknologiske borerigger til Tyrkias statlige oljeselskap TPAO.
To norskeide dyphavsrigger har fått nye eiere i Tyrkia. Ifølge Baird Maritime solgte Eldorado Drilling riggene West Dorado og West Draco til det statlige tyrkiske oljeselskapet TPAO for 245 millioner dollar per stykk (om lag 2,65 milliarder kroner).

Salget markerer slutten på en dristig norsk satsing på dyphavsboring, der målet var å kjøpe avanserte, men ubrukte borerigger billig fra koreanske verft og sette dem i drift etter markedsgjenvinning.
Sterk støtte og rask kontrakt
Eldorado ble startet med støtte fra flere profilerte norske investorer og bransjeveteraner. I løpet av 2023 hentet selskapet inn 200 millioner dollar i emisjoner og kjøpte to avanserte drillships – Zonda og Dorado – fra Samsung Heavy Industries.
Samme år fikk selskapet inn en treårig kontrakt med Petrobras i Brasil for Zonda-riggen, til en dagsrate på rundt 450 000 dollar. Riggens drift ble organisert i samarbeid med brasilianske Ventura.
Lang ventetid og høye kostnader
Til tross for rask kontraktstildeling tok det 20 måneder før Zonda ble godkjent for bruk av Petrobras. I denne perioden dekket Eldorado både daglige driftskostnader og store investeringer for å klargjøre riggen, noe som ifølge Baird Maritime kostet selskapet over 70 millioner dollar i tillegg til daglige utgifter på minst 20 000 dollar.
Et tredje riggkjøp – West Draco – ble finansiert gjennom et lån på 275 millioner dollar fra Beal Bank. Men ingen kontrakt ble inngått, og både Draco og Dorado ble stående ubrukt.
Les også: Kinesisk borerigg fant olje i norsk territorium: I nærheten av Goliat-feltet
Fredriksen prøvde tidlig – men møtte et krevende marked
Strategien bak Eldorados satsing ligner på modellen John Fredriksens Northern Ocean forsøkte seg på allerede i 2018. Da kjøpte selskapet to avanserte halvt nedsenkbare borerigger – Deepsea Bollsta og Deepsea Mira – fra Hyundai Heavy Industries for 296 millioner dollar per rigg (om lag 3,2 milliarder kroner), på et tidspunkt da markedet fortsatt var preget av lav aktivitet.
Planen om å kjøpe billige rigger og vente på et oppsving ble imidlertid utfordret av koronapandemien. I 2021 trakk Northern seg fra kjøp av ytterligere to drillships fra Daewoo Shipbuilding, og kansellerte også en tidligere opsjon på en tredje rigg.
I 2024 rapporterte Northern Ocean et underskudd på 65 millioner dollar. Selskapet har siden fokusert på å sikre langtidskontrakter og redusere gjeld, som ved utgangen av mars samme år lå på 565 millioner dollar (rundt 6,1 milliarder kroner). Riggene er nå under teknisk ledelse av Odfjell Drilling.
Fredriksens erfaring viser at selv med langsiktig kapital og bransjeerfaring kan store investeringer i dyphavsboring være risikable i et uforutsigbart marked.
Gevinst for Tyrkia – og for markedet
For Tyrkia er riggkjøpet del av en større energisatsing i Svartehavet. Riggene skal brukes i forbindelse med utviklingen av det nylig annonserte Göktepe-funnet og andre leteprosjekter i regionen.

Ifølge Baird Maritime regnes riggene nå som «ikke-kommersielle» i det globale riggmarkedet, noe som kan styrke markedsposisjonen til andre riggeiere som Transocean og Seadrill.
Eldorado sitter nå igjen med én rigg i drift. Erfaringene illustrerer både potensialet og risikoen ved spekulative investeringer i offshoreboring.