18. september, 2025

EFTA og MERCOSUR signerer historisk frihandelsavtale – gir nulltoll på norsk eksport

Share

EFTA-landene og MERCOSUR har inngått en frihandelsavtale som skaper en felles handels­sone med nesten 300 millioner mennesker og et samlet BNP på over 4,3 billioner dollar (omtrent 47 billioner kroner).

Avtalen åpner for nulltoll på nesten all norsk eksport til Brasil, Argentina, Uruguay og Paraguay, ifølge Regjeringen.

Avtale signert i Rio de Janeiro

Avtalen ble signert 16. september i Rio de Janeiro, opplyser EFTA. Fra Mercosur deltok utenriksministrene Gerardo Werthein (Argentina), Mauro Vieira (Brasil) og Mario Lubetkin (Uruguay), samt Paraguays viseminister Patricia Frutos.

Fra EFTA-siden signerte Sveits’ visepresident Guy Parmelin, Islands kultur- og utdanningsminister Logi Már Einarsson, Norges næringsminister Cecilie Myrseth og Liechtensteins ambassadør Frank Büchel.

97 prosent av handelen omfattes

Avtalen gir bedre markedsadgang for over 97 prosent av handelen mellom partene og dekker varer, tjenester, investeringer, immaterielle rettigheter, offentlige anskaffelser, konkurranseregler og bærekraft.

Les også: EU og Mercosur fullfører frihandelsavtale tross fransk motstand

– Denne avtalen er svært viktig for mange norske bedrifter. Mercosur-landene utgjør nesten 300 millioner mennesker som norsk næringsliv nå får bedre tilgang til, sa næringsminister Cecilie Myrseth.

Nulltoll for industri og sjømat

For Norge betyr avtalen at nesten all eksport av industrivarer og sjømat blir tollfri. Yara slipper dagens toll på opptil 6 prosent for mineralgjødsel, Kongsberg Maritime får fjernet toll på skipsutstyr som i dag ligger på 10–20 prosent, og tollen på fersk og fryst laks fjernes fra dag én.

– Dette kan åpne for eksport av produkter vi tidligere har eksportert lite av til Latin-Amerika, og gir norsk sjømatnæring bedre konkurransevilkår, sier fiskeri- og havminister Marianne Sivertsen Næss.

Styrker norsk skipsfart

Avtalen gir likebehandling for norske rederier, som står for rundt 40 prosent av tonnasjen i Brasil. Den fjerner en kostbar fyrlyktavgift etter to år for NIS-registrerte skip og forplikter brasilianske myndigheter til å behandle norske og brasilianske fartøy likt i internasjonal transport.

Trer i kraft i 2026

Frihandelsavtalen må nå oversettes og legges frem for Stortinget. Den trer tidligst i kraft høsten 2026 og gjelder for de landene som har ratifisert den.

Sveits ønsker frihandelsavtale med Mercosur: – Ser store muligheter i Paraguay

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt