Delingen av Tyskland er fortsatt synlig. Politikk, sosiologi, kultur – mye skiller fremdeles Øst og Vest.
Om den nye boken til Steffen Mau: Ungleich vereint. Warum der Osten anders bleibt (Gjenforente, men ujevne. Hvorfor Øst fortsatt er annerledes).
To land i ett? Gjenforeningen i 1990 skulle føre til at det gamle DDR smeltet sammen med Vest-Tyskland og til et økonomisk, sosialt og politisk enhetlig Tyskland – også mentalt. Trettifem år senere viser valgkartet for Forbundsdagen i februar 2025 tydelig forskjellen mellom de «nye delstatene» i øst og resten av landet.
I sin nye bok analyserer samfunnsforskeren og statsviteren Steffen Mau, som selv kommer fra DDR, årsakene til dette særtrekket som ofte vekker undring eller uro i vest. Hans forskning bygger på statistikk, samt sosiale- og meningsundersøkelser, og har også en politisk hensikt. I en bok fra 2021 advarte han mot en snikende gjeninnføring av grenser i en diskriminerende form, i en tid preget av globalisering og ny teknologi. I dette verket tar han utgangspunkt i en vedvarende østtysk identitet, og skisserer tiltak han mener kan bremse fremveksten av det nasjonalkonservative partiet AfD.
Forfatteren forklarer at Øst-Tyskland, som resten av den tidligere sovjetblokken, ble preget av erfaringen med kommunisme og sovjetisk dominans. Dette etterlot et annet arv enn i vest, vurdert enten negativt eller positivt av østtyskerne. DDRs statsÂparti SED har en etterfølger i Die Linke, som nÃ¥ er forbigÃ¥tt av AfD som talerør for Ostdeutsche Identität. Det sosialistiske staten, lukket mot Vesten, etterlot verdier som sosial rettferdighet, likestilling (mellom kjønnene), men ogsÃ¥ samfunnskonservatisme, offentlig trygghet, tradisjoner og patriotisme.
Les også: Med Tyskland i sikte: Kinas utbredte innflytelsesnettverk avslørt🔒
Arven etter sovjetisk dominans har i dag ført både til en avvisning av stormakters overherredømme og til en moralsk og kulturell nærhet til Russland. Motstandskraften mot autoritære og totalitære trekk skapte en selvstendig privatsfære – familie og venner – som delvis er blitt utvisket i Vest av økonomisk liberalisme og samfunnsendringer de siste tiårene. De vesttyske partienes inntreden, med svak lokal forankring, ga AfD rom til å slå rot lokalt og delta aktivt i kommuner, mellomnivåforsamlinger og regionale parlamenter, men ikke i regjeringer (hverken føderalt eller regionalt) på grunn av den fortsatt gjeldende «brannmuren» som hindrer AfD i å inngå koalisjoner, selv i delstater der partiet er størst.
Forbundsrepublikken har siden 1945 ikke opplevd noe som kan sammenlignes med revolusjonen i 1989 – et fredelig grasrotopprør mot makten, uavhengig av partiene og med seier – som ga Øst en følelse av overlegenhet overfor Vest (Wir sind das Volk). Den har heller ikke gjennomlevd traumene gjenforeningen i 1990 førte med seg: en tvungen sammenslåing, økonomisk og sosial nedgradering, masseflukt og demografisk tilbakegang, som etterlot følelser av nedvurdering, marginalisering og svik – Wir sind der Osten. Opplevelsen av Vest som norm, formynder, kolonimakt, utnytter, elite og belærende instans har styrket en identitet i opposisjon til Vest – riktignok uten å føre til separatisme – fordi Øst fortsatt er for politisk og økonomisk avhengig av Vest. Ostdeutsche Identität representerer dermed en alternativ form for tysk nasjonal identitet.
For å svekke forestillingen om Øst som én ensartet blokk, mener Steffen Mau at en regionalisering kan bidra til å bryte den opp. For å motvirke høyrepopulismen foreslår han borgerråd som kan fremme konsensus preget av rasjonalitet fremfor følelser, men han avviser direkte demokrati i form av folkeavstemninger, fordi disse kan undertrykke minoriteter. Samtidig holder han fast ved prinsippet om å isolere AfD. Alt dette ser han som et supplement til det parlamentariske demokratiet og rettsstaten med maktbalanse – verdier som har ligget til grunn for Forbundsrepublikken siden 1949.