I 2007 sendte den kinesiske marinen ut en eldre Song-klasse dieseldrevet ubåt for å følge etter en amerikansk hangarskip-gruppe som utførte en stor militærøvelse nær Kinas kyst. Den kinesiske ubåten gjorde noe utrolig.
Mens den amerikanske hangarskip-gruppen opererte, trygg i vissheten om at de hadde de beste forsvarssystemene skattepengene kunne kjøpe, dukket den kinesiske ubåten opp innenfor synsrekkevidde og torpedorekekke av USS Kitty Hawk, flaggskipet i gruppen. Sjokkerte og ydmykede innså mannskapet på det atomdrevne hangarskipet at de hadde blitt overlistet av en gammel, liten diesel-ubåt, skriver The National Interest.
Hvis kapteinen på den kinesiske ubåten hadde ønsket, kunne han lett ha avfyrt et par torpedoer som trolig ville ha truffet Kitty Hawk. I stedet valgte den kinesiske besetningen å dukke opp og håne mannskapet på Kitty Hawk, som kunne se på i sinne gjennom kikkertene sine. Beijing sendte en klar melding til Washington: Ikke undervurder oss.
2007 var også året da Kina overrasket verden ved å skyte opp et antisatellittvåpen som ødela en gammel kinesisk værsatellitt i bane. Denne demonstrasjonen signaliserte ikke bare kinesisk fremgang i offensive kapasiteter, men skapte også verdens største skrotfelt i rommet.
Siden den gang har Kinas militære kombinert sine anti-rom og ubåtkapasiteter med kraftige anti-tilgangs/område-fornektelse (A2/AD)-forsvar, som er ment å hemme USAs evne til å projisere makt i regioner Kina anser som sine egne. Episoden med USS Kitty Hawk er ikke den eneste gangen en utenlandsk ubåt har kommet innenfor avfyringsrekkevidden til et amerikansk hangarskip.
Les også: USA trenger 355 krigsskip innen 2030
I 2005 kom en svensk Gotland-klasse ubåt innenfor skyterekke av et amerikansk hangarskip under en militærøvelse i Stillehavet, og «senket» det amerikanske hangarskipet i øvelsen. I 2015 klarte en fransk Rubis-klasse ubåt å senke USS Theodore Roosevelt under en annen øvelse.
Poenget er at Kina lett kunne senke eller skade et amerikansk hangarskip i begynnelsen av en krig mellom de to stormaktene med bare noen få torpedoer fra en ubåt. Kinas imponerende A2/AD-kapasiteter kan gjøre amerikanske hangarskip utdaterte. Selv om USA fortsatt sender disse fartøyene i kamp, er sjansen stor for at de vil bli ødelagt eller alvorlig skadet før de kan vise sin nytte i kamp mot en jevnbyrdig rival som Kina.
Siden 2021 har Kinas primære torpedo vært Yu-6, en trussel mot amerikanske hangarskip i potensielt omstridte områder. Yu-6 er sannsynligvis utviklet med russisk hjelp og har avanserte søkemekanismer for å jakte på sitt bytte. Kina har også utviklet en eksperimentell supersonisk missil-torpedo som kan forvandle seg fra missil til torpedo i luften.
Kinas stadig mer sofistikerte arsenal av ubemannede undervannskjøretøy (UUV) utgjør også en betydelig trussel mot amerikanske krigsskip. Med få levedyktige erstatningssystemer for å fortsette å projisere amerikansk makt i omstridte regioner, kan Kina ha overtaket det trenger for å presse sine naboer og etablere en ny kinesisk-ledet regional orden.
Det nyeste amerikanske hangarskipet, Ford-klassen, har vært preget av budsjettoverskridelser og tekniske problemer. USS Gerald R. Ford, som kostet 13 milliarder dollar og tok mer enn et tiår å bygge, har hatt en rekke tekniske problemer siden det ble tatt i bruk i 2017. Det finnes ingen bevis for at amerikanske hangarskip eller deres støtteskip har utviklet pålitelige mottiltak mot slike angrep.
I stedet for å erkjenne denne realiteten, fortsetter den amerikanske marinen og Kongressen å satse på hangarskip, i håp om at den kinesiske trusselen er overdrevet. Det er den ikke. Og hangarskipene vil bli ødelagt av torpedoer fra gamle kinesiske ubåter som koster en brøkdel av de avanserte amerikanske hangarskipene.
Ubåtens overraskelsesangrep: Da USS Theodore Roosevelt møtte sitt vannskille