Nesten 7000 tilfeller av KI-juks ble avslørt ved britiske universiteter i fjor. Eksperter frykter at mange flere går under radaren.
Nesten 7000 studenter ved britiske universiteter ble i studieåret 2023–2024 tatt for juks med kunstig intelligens, særlig ChatGPT, viser en gjennomgang The Guardian har gjort. Det tilsvarer 5,1 tilfeller per 1000 studenter – mer enn en tredobling fra året før.
Samtidig går bruken av tradisjonell plagiat ned. I 2019–2020 utgjorde plagiat to tredeler av all akademisk juks. Nå faller tallet jevnt, med 15,2 tilfeller per 1000 studenter i fjor og forventet nedgang til 8,5 i inneværende studieår.
Universitetene sliter med å tilpasse seg
The Guardian ba om innsyn i tallene fra 155 universiteter. Av disse svarte 131, men ikke alle hadde fullstendige tall for hvert år. Over 27 prosent hadde ikke engang registrert KI-juks som en egen kategori i 2023–24.
– Dette er bare toppen av isfjellet, sier Peter Scarfe, førsteamanuensis i psykologi ved University of Reading, som selv har forsket på hvordan KI-juks kan gå uoppdaget.
– Det er nesten umulig å bevise bruk av KI, selv hvis du mistenker det. Verktøyene for å oppdage det er usikre, og det er en reell fare for å anklage studenter feilaktig.
Han understreker at det er lite realistisk å gjøre alle vurderinger tilstede i klasserommet.
– Men sektoren må erkjenne at studenter kommer til å bruke KI, selv når de blir bedt om å la være.
Les også: Taiwanere stoler mer på kunstig intelligens enn på mennesker
Tilgjengelig og vanskelig å spore
Et stort flertall av britiske studenter bruker KI i oppgaveskriving, ifølge en undersøkelse fra februar. Mange benytter også verktøy som gjør KI-tekst mer «menneskelig» for å lure plagiatkontroller.
– Når en student er flink til å redigere KI-teksten selv, er det nær umulig å bevise juks, sier Dr. Thomas Lancaster ved Imperial College London.
Flere studenter sier til The Guardian at de bruker ChatGPT som støtteverktøy.
– Jeg brukte det til å få idéer og forslag til struktur og kilder, sier «Harvey», som nylig fullførte en bachelorgrad i bedriftsledelse.
– Jeg tror de fleste bruker det mer som hjelp til tankearbeid enn som ren juks.
«Amelia», som studerer musikkforretning, peker på at KI kan være nyttig for studenter med lese- og skrivevansker.
– En venninne med dysleksi bruker det til å strukturere sine egne tanker. Hun sier det hjelper henne masse.
Myndighetene vil styre utviklingen
Regjeringen investerer nå over 187 millioner pund (nesten 2,6 milliarder kroner) i nasjonale opplæringsprogrammer.
– KI har stort potensial til å forandre utdanning og skape nye muligheter, sier en talsperson for myndighetene. – Men bruken må skje med omtanke, og universitetene må selv finne ut hvordan de best kan bruke teknologien og samtidig redusere risikoen.
Kunstig intelligens – det ultimate geostrategiske verktøyet?