Kampen mellom etanol og bensin som drivstoffvalg for brasilianske bilister vil fortsette å være hardt utkjempet i årets siste måneder.
Biodrivstoff gjenvinner ikke bare tidligere tapt markedsandel, men vinner også ytterligere terreng ettersom økonomien forblir gunstig ved pumpen, melder S&P Global Commodity Insights.
S&P Global Commodity Insights Latin America korttidsutsikter projiserer at etterspørselen etter fuktig etanol, eller E100-biodrivstoffet alene, vil stige til 238 000 fat bensinekvote per dag i 2024, en økning på 29 % fra året før.
Samtidig forventes utsiktene for konvensjonell bensin, eller bensin C, å falle med 5 % sammenlignet med 2023, til 684 000 fat bensinekvote per dag. Brasils totale etterspørsel etter bensin C og fuktig etanol i 2024 forventes å nå 922 000 fat bensinekvote per dag, omtrent 2 % høyere enn i 2023, ifølge tallene.
– Relativt lavere inflasjon, på grunn av bedre økonomisk situasjon, drivstoffpriser ved pumpen, kan favorisere rekordnivåer av drivstofforbruk, påpekte Joao Lopes, Commodity Insights-analytiker innen drivstoff og raffinering.
Etterspørselen etter anhydros, som blandes med bensin i en andel på 27 %, forventes å stå på 134 000 fat bensinekvote per dag, en nedgang på 4,9 % fra året før, noe som bekrefter de pessimistiske utsiktene for bensinsalg.
Tallene kom ikke som en overraskelse for markedsaktørene i etanolindustrien, som i stor grad har sett mer gunstige markedsforhold for detaljhandel av biodrivstoff denne sesongen enn i 2023–24.
– Forbruket av fuktig etanol har vært spesielt sterkt siden slutten av fjoråret, og pumpene prisene er fortsatt under paritet i mange stater. På den annen side er prisene for innenlandsk bensin under internasjonale referanseverdier, så det er fortsatt potensial for oppgang, sa en av Brasils ledende energianalytikere til Commodity Insights.
Les også: Amerikanske bensinpriser faller til 2021-nivåer
Ifølge Latin America korttidsutsikter forventes Brasils bensinimport i 2024 å nå 50 000 fat per dag, omtrent 10 000 fat per dag lavere enn i 2023. Det lavere importbehovet er en konsekvens av høyere E100-bruk og også høyere raffinaderiproduksjoner.
– Vi forventer at behovet for import vil minke moderat i 2024 ettersom etterspørselen etter bensin C avtar og E100 gjenvinner markedsandeler, mens raffinaderiproduksjonen forblir høy, sa Joao Lopes.
Siden andre halvdel av 2023 har en økning i E100s markedsandel og forbedret innenlandsk produksjon lettet behovet for bensinimport. Det statseide oljeselskapet Petrobras informerte om at kapasiteten ved rafferiene nådde 96,8 % i september, det høyeste månedlige resultatet i 2024. I tredje kvartal nådde bruken 95,2 % ved rafferiene.
I tredje kvartal ble det også satt en rekord for Petrobras sin bearbeiding av pre-salt olje i sine destillasjonsenheter, med 73 % av total last behandlet, og en rekordproduksjon av bensin med et volum på 6,38 millioner kubikkmeter i kvartalet, sa selskapet.
Ny fransk statsminister knuser håpet om EU-Mercosur-avtale før G20-toppmøtet