15. september, 2025

Beijing raser over ny mexicansk toll på kinesiske biler

Share

Mexico vil øke importavgiften på biler fra blant annet Kina til 50 prosent. Kina anklager Mexico for å spille på lag med Donald Trump og truer med mottiltak.

Le Monde melder at det meksikanske finansdepartementet kunngjorde 10. september at landet vil heve tollsatsene til 50 prosent på mer enn 1 400 produkter fra land uten handelsavtaler – inkludert Kina, Sør-Korea og India. Listen omfatter alt fra metallvarer og tekstiler til leketøy og biler.

– Vi er klare til å innføre tollsatser på det høyeste nivået som er tillatt av Verdens handelsorganisasjon, sa Mexicos økonomiminister Marcelo Ebrard til Radio Fórmula.

– Dette gjelder særlig biler fra Asia, spesielt Kina, hvor prisnivået viser en strategi som undergraver den meksikanske bilindustrien.

Kina tolket grepet som et forsøk på å blidgjøre USAs president Donald Trump før den kommende gjennomgangen av frihandelsavtalen USMCA, som starter i oktober.

Advarsel fra Beijing

Torsdag svarte Kinas handelsdepartement med en skarp advarsel til Mexico.

– Kina forventer at Mexico handler med forsiktighet og tenker seg om før de gjør tollendringer, het det i uttalelsen. Departementet fordømte det de kalte en «politikk som gir etter for amerikansk press».

Les også: Tollkrigen: En amerikansk-indisk storavtale i emning? 🔒

Kina truet samtidig med å «iverksette nødvendige tiltak» dersom planen blir vedtatt.
President Claudia Sheinbaum forsøkte å roe gemyttene:

– Vi ønsker ikke konflikt, understreket hun.

Kinesiske biler dominerer

Mexico har blitt et nøkkelmarked for biler produsert i Kina. Ifølge nettstedet Yiche ble 234 500 biler fra Kina levert til Mexico i første halvår 2025 – en økning på 31 prosent. Kinesiske merker, inkludert BYD, står nå for 20 prosent av nybilsalget.

Ironisk nok er mange av bilene som rammes, amerikanske merker produsert i Kina. Hele 65 prosent av General Motors-bilene solgt i Mexico er laget der.

Kinas interne press

Kinas bilindustri sliter samtidig med overproduksjon og priskrig. I sommer ba kommunistpartiets økonomikommisjon om «ordnet nedleggelse» av gamle fabrikker.
BYD-visepresident Stella Li uttalte til Financial Times at rundt 100 av Kinas 130 bilprodusenter bør «presses ut av markedet».

Usikkerheten har allerede fått BYD til å skrinlegge planer om å bygge en fabrikk i Mexico, selv om selskapet nylig åpnet en sluttmonteringslinje i Brasil.

Trump tvinger frem EU-toll mot Kina – og Norge skvises i midten

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt