LukDet italienske motehuset peker på svak etterspørsel i Kina og høy pengebruk på butikkoppussing som årsak.
Italienske Armani Group melder om et fall i omsetningen i 2024, etter at usikker økonomi og svekket kjøpekraft i Asia rammet luksusmarkedet, skriver Bloomberg.
Motehuset, grunnlagt av Giorgio Armani på 1970-tallet, opplyser at omsetningen falt med 5 prosent til 2,3 milliarder euro (rundt 26,7 milliarder kroner) i fjor. Samtidig stupte selskapets kontantbeholdning med nesten 40 prosent, ned til 570 millioner euro (om lag 6,6 milliarder kroner), etter store investeringer i oppussing av butikker.
– Jeg er trygg på at dagens markedsvansker og internasjonale spenninger vil avta i nær fremtid, uttalte Giorgio Armani i pressemeldingen.
Les også: Pakistans økonomiske knipe: – For mye luksus, for lite investering
Kina bremser luksusmarkedet
Armani er ikke alene om å merke nedturen. Også andre luksusmerker melder om svakere salg i Kina, der forbrukere strammer inn på dyre kjøp. Hermès opplevde svak trafikk til butikkene sine i Kina tidligere i år, og LVMH har advart om lav etterspørsel i regionen.
Ifølge Armani falt Asia-Stillehavsregionens andel av omsetningen til rundt 19 prosent, noe lavere enn året før. Selskapet peker på nedgangen i Kina som hovedårsaken. Europa sto for nesten halvparten av inntektene, mens USA utgjorde omtrent 22 prosent.
Rekordinvesteringer og høye kostnader
2024 ble også året for selskapets største investeringer noensinne. Totalt brukte Armani 332 millioner euro (nær 3,9 milliarder kroner), dobbelt så mye som i 2023. Pengene gikk blant annet til oppgraderinger av butikkene på Madison Avenue i New York og Emporio Armani i Milano.
Motehuset håper investeringene skal lønne seg når markedet snur. Foreløpig tyder mye på at luksusmarkedet må tilpasse seg et nytt forbruksmønster – særlig i Kina.