25. juni, 2026

Sveriges kongefamilie investerer i svensk databrikkeselskap

Share

Den svenske kongefamiliens aksjeselskap Gluonen har kjøpt seg inn i Silex Microsystems. Selskapet lager små brikker som brukes i sensorer, og ble børsnotert i Stockholm i mai.

Den svenske kongefamilien har investert i Silex Microsystems. Det bekreftes av eierskapstjenesten Holdings, melder svenske EFN Ekonomikanalen.

Investeringen er gjort gjennom aksjeselskapet Gluonen. Ifølge Holdings eies Gluonen 96 prosent av kongebarna og 4 prosent av kongen og dronningen.

Gluonen er en av kongefamiliens to aksjeporteføljer. Den andre er Gallierafonden, som drives som en stiftelse.

Gallierafonden har røtter tilbake til en gave fra keiser Napoleon I til Joséphine de Beauharnais, som senere ble dronning av Sverige. Ifølge Holdings er fondet verdt rundt 109 millioner svenske kroner, tilsvarende om lag 110 millioner norske kroner.

Lager brikker for andre

Silex Microsystems arbeider med en spesiell type mikrobrikker som brukes i sensorer. Slike sensorer kan blant annet måle bevegelse, rotasjon, trykk og lyd.

Selskapet lager ikke egne ferdige produkter. I stedet produserer det brikker for andre selskaper, etter kundenes egne tegninger og ønsker.

EFN sammenligner forretningsmodellen med taiwanske TSMC, som lager vanlige databrikker for andre selskaper.

Les også: Sveriges statsminister Kristersson avslår statlig investering i batteriselskapet Northvolt

Kongefamiliens eierandel i Silex Microsystems er verdsatt til rundt 3 millioner svenske kroner, eller cirka 3 millioner norske kroner. Det er ikke kjent nøyaktig når investeringen ble gjort.

Vil ikke kommentere enkeltselskaper

EFN har spurt kongehuset hvordan de vurderer investeringen i Silex Microsystems.

Jan Lindman, som er øverste sjef for økonomiavdelingene ved hoffet, sier at de ikke kommenterer enkelthandler eller enkeltposter.

– Vi forsøker med et porteføljeperspektiv og langsiktighet i vårt arbeid å spre risikoen, hovedsakelig med svenske aksjer og lav omsetning i porteføljen, skriver Lindman i en e-post.

Silex Microsystems ble notert på Stockholmsbørsen 7. mai. På den første handelsdagen steg aksjen 115 prosent fra noteringskursen på 81 svenske kroner.

Senere har kursen svingt kraftig. Aksjen handles nå rundt 165 svenske kroner, etter å ha vært oppe i over 300 svenske kroner 11. mai.

Ifølge Holdings er Gluonens største investeringer Investor, Volvo, Atlas Copco, Sandvik og Medicover. Silex Microsystems utgjør rundt 4 prosent av porteføljen.

Norden: fra fredelig randsone til strategisk frontlinje 🔒

Notification

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss, abonner eller doner.

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Innholdsfortegnelse [hide]

Les mer

Siste nytt