Stemningen blant tyske forbrukere blir stadig mer pessimistisk. En ny måling viser at husholdningene er bekymret for både jobbtrygghet og økonomiens fremtid.
Stemningen blant tyske forbrukere svekkes videre, viser en ny rapport publisert onsdag av analyseselskapet GfK og Nürnberg-instituttet for markedsbeslutninger (NIM), melder Wall Street Journal.
Forbrukerindeksen, som måler folks forventninger til økonomien, falt til minus 23,6 for september. Det er et fall på 1,9 poeng fra august. Økonomer hadde ventet et bedre resultat, på minus 21,5.
Sommerdysterhet
– Forbrukerstemningen er nå definitivt inne i en sommerslakk, sa NIM-forsker Rolf Buerkl.
Han peker på at frykt for arbeidsledighet driver pessimismen.
Les også: Misnøyen i Øst-Tyskland tiltar i styrke 🔒
– Voksende frykt for å miste jobben gjør at mange forbrukere holder igjen, særlig når det gjelder større kjøp, forklarte han.
Økonomien krymper
Nedgangen kommer etter at tall i forrige uke viste at den tyske økonomien krympet mer enn tidligere antatt i andre kvartal.
I samme periode falt tilliten til økonomien til det laveste nivået på seks måneder, ifølge målingen.
Lite håp om rask bedring
– Forbrukernes håp om en bedring i den tyske økonomien før årets slutt har trolig blitt enda mindre, heter det i GfKs rapport.
Rapporten peker også på flere forhold som skaper usikkerhet: stigende arbeidsledighet, en «noe humpete» start for den nye føderale regjeringen, og uklarheter rundt USAs tollpolitikk.
– Alt dette bidrar ikke til å skape optimisme hos forbrukerne, konkluderte GfK.