Det amerikanske batteriselskapet Lyten har kjøpt konkursrammede Northvolts fabrikker i Sverige. Nå må Silicon Valley-startupen overbevise skeptiske bilprodusenter om at de kan lykkes der Northvolt feilet.
Lyten, som utvikler litium-svovel-batterier, kunngjorde 7. august at de overtar Northvolts eiendeler. Målet er å bygge en europeisk batterigigant som kan redusere avhengigheten av Kina. Men mange kunder og investorer brent av Northvolts konkurs er avventende, skriver Reuters.
– Lyten er ikke et navn noen ville ha koblet til litium-ion-produksjon før i går, sa James Frith i Volta Energy Technologies kort tid etter oppkjøpet.
Northvolt hadde bygget opp en ordrebeholdning på rundt 50 milliarder dollar (omtrent 550 milliarder NOK), men gikk over ende i mars med gjeld på 8 milliarder dollar (ca. 88 milliarder NOK) etter tapte kontrakter og forsinket produksjon.
Bilprodusentene setter krav
Jeep-eier Stellantis, som har hatt et samarbeid med Lyten siden 2023, sier at en eventuell leveringsavtale vil avhenge av teknisk kvalitet, oppskalering og produksjon i Europa.
BMW, som i fjor avbestilte en kontrakt verdt 2 milliarder euro (ca. 23 milliarder NOK) med Northvolt, uttalte at de er positive til en europeisk produsent av bærekraftige batterier, men at avtaler om battericeller tar lang tid.
Volvo Cars, tidligere partner med Northvolt, avstår fra å kommentere mulige nye kontrakter. Scania kaller det for tidlig å diskutere kjøp fra Lyten.
Store ambisjoner, lang vei
Lyten produserer foreløpig bare i liten skala i California, men håper oppkjøpet vil gjøre det mulig å starte storskala produksjon i Europa innen 2028.
– Vi tror markedet vil bli overrasket over hvor raskt vi kan bringe litium-svovel inn i ulike markeder, sa Keith Norman, bærekraftssjef i Lyten.
Eksperter er likevel skeptiske. Flere peker på at litium-svovel-teknologien neppe er moden for biler før tidligst 2030.
Emma Nehrenheim, tidligere Northvolt-direktør og nå leder for European Battery Alliance, sier europeiske produsenter trenger mer enn fem år og omfattende subsidier for å kunne konkurrere med asiatiske giganter.
– Kina brukte 15–20 år og over 150 milliarder dollar (mer enn 1 600 milliarder NOK) for å komme dit de er i dag. Hvis du tror du kan ta en snarvei, så har du ikke forstått batterier, sa Rob Anstey i batteriselskapet GDI.
Finansiering og framtid
Lyten har ikke oppgitt kjøpesummen for Northvolts eiendeler, men sier de fikk dem til «kraftig rabatt», finansiert gjennom private investorer. Selskapet planlegger nye kapitalinnhentinger og håper på støtte fra EUs batteriprogrammer.
Lyten håper nå at Northvolts tidligere kunder, blant dem Volkswagen, skal komme tilbake dersom selskapet kan levere stabilt – selv i liten skala.