25. juni, 2025

Lærere i USA tar i bruk KI: – En ny arbeidshverdag

Share

ChatGPT hjelper med alt fra prøveoppsett til foreldrebrev – og frigjør tid til elevene.

Kunstig intelligens er i ferd med å endre skolehverdagen for lærere over hele USA. I en ny undersøkelse fra Gallup og Walton Family Foundation, omtalt av Associated Press, sier seks av ti lærere at de brukte KI-verktøy i løpet av skoleåret.

– Å bruke KI har vært en stor forandring for meg, sier Ana Sepúlveda, som underviser matematikk ved en skole i Dallas.

Da hun ville gjøre geometri mer engasjerende for en fotballinteressert sjetteklasse, ba hun ChatGPT om hjelp. Resultatet var en fem siders undervisningsplan med forslag til diskusjoner og elevprosjekter – og alt kunne oversettes direkte til spansk.

Sparer tid, reduserer stress

Undersøkelsen, som omfatter over 2000 lærere, viser at KI-verktøy brukes oftest i videregående skole og blant nyutdannede lærere. De som bruker slike verktøy ukentlig, anslår at det sparer dem for rundt seks timer i uka.

– Teknologien bidrar til å redusere lærerflukt, sier Gallup-konsulent Andrea Malek Ash, som ledet arbeidet med rapporten.

Lærerne bruker KI til å lage prøver og arbeidsark, gi elevtilbakemeldinger og håndtere administrative oppgaver.

– KI har forandret både måten jeg underviser på og helgene mine. Jeg har fått bedre balanse mellom jobb og fritid, sier Mary McCarthy, en lærer i samfunnsfag i Houston.

Les også: Kunstig intelligens er ikke en strategi

Fortsatt skepsis – men også ansvar

Flere delstater har nå gitt retningslinjer for hvordan kunstig intelligens skal brukes i undervisningen. Målet er å hjelpe lærere å unngå snarveier som går ut over elevenes læring.

– KI bør ikke erstatte lærerens vurderingsevne, sier Maya Israel ved Universitetet i Florida.

Engelsklærer Darren Barkett i Colorado bruker ChatGPT til å lage undervisningsopplegg og rette prøver, men advarer mot overdreven bruk blant elevene:

– Du merker det når en tekst er skrevet av KI. Den har ingen grammatikkfeil og bruker for komplisert språk.

Kunst- og håndverkslærer Lindsay Johnson i Chicago sier det viktigste er å gi elevene innsikt i hvordan verktøyene fungerer – og la dem selv velge når de vil bruke dem.

– Halvparten av klassen min sa: «Jeg har en visjon, jeg fortsetter uten hjelp», forteller hun.

Hizbollahs digitale nederlag i cyberkrigen mot Israel 🔒

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt