ChatGPT hjelper med alt fra prøveoppsett til foreldrebrev – og frigjør tid til elevene.
Kunstig intelligens er i ferd med å endre skolehverdagen for lærere over hele USA. I en ny undersøkelse fra Gallup og Walton Family Foundation, omtalt av Associated Press, sier seks av ti lærere at de brukte KI-verktøy i løpet av skoleåret.
– Å bruke KI har vært en stor forandring for meg, sier Ana Sepúlveda, som underviser matematikk ved en skole i Dallas.
Da hun ville gjøre geometri mer engasjerende for en fotballinteressert sjetteklasse, ba hun ChatGPT om hjelp. Resultatet var en fem siders undervisningsplan med forslag til diskusjoner og elevprosjekter – og alt kunne oversettes direkte til spansk.
Sparer tid, reduserer stress
Undersøkelsen, som omfatter over 2000 lærere, viser at KI-verktøy brukes oftest i videregående skole og blant nyutdannede lærere. De som bruker slike verktøy ukentlig, anslår at det sparer dem for rundt seks timer i uka.
– Teknologien bidrar til å redusere lærerflukt, sier Gallup-konsulent Andrea Malek Ash, som ledet arbeidet med rapporten.
Lærerne bruker KI til å lage prøver og arbeidsark, gi elevtilbakemeldinger og håndtere administrative oppgaver.
– KI har forandret både måten jeg underviser på og helgene mine. Jeg har fått bedre balanse mellom jobb og fritid, sier Mary McCarthy, en lærer i samfunnsfag i Houston.
Les også: Kunstig intelligens er ikke en strategi
Fortsatt skepsis – men også ansvar
Flere delstater har nå gitt retningslinjer for hvordan kunstig intelligens skal brukes i undervisningen. Målet er å hjelpe lærere å unngå snarveier som går ut over elevenes læring.
– KI bør ikke erstatte lærerens vurderingsevne, sier Maya Israel ved Universitetet i Florida.
Engelsklærer Darren Barkett i Colorado bruker ChatGPT til å lage undervisningsopplegg og rette prøver, men advarer mot overdreven bruk blant elevene:
– Du merker det når en tekst er skrevet av KI. Den har ingen grammatikkfeil og bruker for komplisert språk.
Kunst- og håndverkslærer Lindsay Johnson i Chicago sier det viktigste er å gi elevene innsikt i hvordan verktøyene fungerer – og la dem selv velge når de vil bruke dem.
– Halvparten av klassen min sa: «Jeg har en visjon, jeg fortsetter uten hjelp», forteller hun.