200 publikasjoner mener Meta har brutt europeisk lovverk gjennom datainnsamling og målrettet reklame.
Et samlet søksmål fra 67 franske mediehus, som representerer 200 publikasjoner, ble denne uken levert inn mot det amerikanske teknologiselskapet Meta. Mediehusene anklager Meta for å dominere det digitale annonsemarkedet gjennom ulovlige metoder, melder France24.
Søksmålet ble levert til næringsdomstolen i Paris, og er ifølge advokatene bak et «historisk førstegangstilfelle» i kampen mot teknologigiganten.
– Meta samlet inn data ulovlig
De saksøkende mediehusene inkluderer kjente aktører som TF1, France TV, BFM TV, Le Figaro, Lagardère, L’Express, La Dépêche, Libération og Radio France.
– Meta har samlet inn enorme mengder personopplysninger fra brukere uten å informere dem eller be om samtykke, sa advokatene i en felles uttalelse, og spesifiserte:
– Ved å utnytte disse dataene til å tilby ekstremt målrettet reklame, har Meta sikret seg majoriteten av annonseinntektene på bekostning av mediene.
Les også: Meta må møte søksmål om favorisering av utenlandske arbeidere
Ifølge advokatene utgjør reklame hele 98 prosent av Metas globale inntekter. Sammen med Google kontrollerer de to teknologiselskapene 75 prosent av det digitale annonsemarkedet og står for 90 prosent av veksten.
– Franske medier har tapt inntekter
– Uten Metas urettferdige praksis ville franske mediehus mottatt en langt større andel av investeringene i digital reklame, sa advokatene.
Meta har foreløpig ikke svart på henvendelser om kommentar.
Søksmålet er reist i samarbeid mellom det amerikanske advokatfirmaet Scott+Scott og det franske firmaet Darrois Villey Maillot Brochier.
Flere saker på gang i Europa
Denne rettssaken føyer seg inn i rekken av tiltak mot Meta i Europa. I oktober skal selskapet møte i retten i Spania i en annen sak, reist av over 80 mediehus. I februar klagde også europeiske rettighetsforkjempere Meta inn for sine annonsemetoder.
Samme dag som det franske søksmålet ble kjent, kom EUs konkurransetilsyn Meta med en bot på 200 millioner euro (ca. 2,3 milliarder kroner) for brudd på personvernreglene knyttet til Facebook og Instagram.
Google og Facebook i trøbbel: Kan bli tvunget til å selge deler av virksomheten