Kinesiske myndigheter har innkalt Walmart til et møte etter klager på at selskapet forsøker å velte kostnadene for nye amerikanske tollsatser over på kinesiske produsenter.
Walmart har havnet i en vanskelig situasjon etter at president Donald Trump innførte en ny toll på 20 prosent på kinesiske varer. Myndigheter i Beijing innkalte denne uken selskapets representanter til et møte etter meldinger om at Walmart presset kinesiske leverandører til å senke prisene for å kompensere for de nye tollkostnadene, ifølge statlige medier og kilder med kjennskap til saken, skriver Wall Street Journal.
Press på begge sider
Både USA og Kina opplever økonomiske utfordringer som følge av tollkrigen. For Walmart betyr de høyere tollsatsene at selskapet enten må øke prisene for amerikanske forbrukere eller finne andre måter å dekke kostnadene på.
Samtidig merker Kina presset på sin eksportdrevne økonomi, som allerede sliter med overproduksjon og svak etterspørsel i hjemmemarkedet. Amerikanske selskaper har i flere år redusert sin avhengighet av Kina og flyttet produksjonen til Sørøst-Asia og andre regioner.
Kina advarer Walmart
Under møtet i Beijing tirsdag krevde kinesiske myndigheter en forklaring fra Walmart. De advarte om at å legge tollkostnadene på kinesiske leverandører ville være «uansvarlig og urettferdig», ifølge personer med kjennskap til saken.
– Hvis Walmart insisterer på at kinesiske leverandører skal ta regningen,
– vil det ikke bare bli med ord, skrev statskanalen China Central Television på sosiale medier onsdag.
Walmart bekreftet at de er i samtaler med leverandører for å finne løsninger og sa at de vil fortsette å jobbe tett med kinesiske produsenter for å – finne den beste veien videre i disse usikre tidene.
Les også: Trumps tollpolitikk skaper uro for Kinas fremtidige vekst
Kinas marked viktig for Walmart
Under møtet forsøkte Walmart å berolige kinesiske myndigheter ved å understreke at selskapet ser Kina som et sentralt marked og at landets forsyningskjeder er avgjørende for deres globale virksomhet.
– Vi er innstilt på å hjelpe folk med å spare penger.
– Det vil alltid være vårt mål, sa Walmart-sjef Doug McMillon under en resultatpresentasjon forrige måned.
Walmart har mer enn 300 butikker i Kina, inkludert Walmart- og Sam’s Club-filialer. Selskapet rapporterte en omsetning på rundt 5 milliarder dollar i Kina forrige kvartal, en økning på 28 prosent fra året før. Til tross for veksten utgjør dette under tre prosent av Walmarts globale inntekter.
Handelskrigen fortsetter
Amerikanske myndigheter hevder at kinesiske selskaper i stor grad vil dekke kostnadene for tollsatsene. Samtidig har Kina innført egne tollsatser på amerikanske varer, inkludert landbruksprodukter som soya.
Hittil har økte tollsatser ført til stadig mer krevende forhandlinger mellom amerikanske selskaper og kinesiske leverandører. Mange produsenter har allerede små marginer, noe som gjør det vanskelig å gi store prisavslag.
Den statlige kinesiske tekstilhandelsorganisasjonen bekreftet onsdag at den har mottatt rapporter om store amerikanske detaljhandelsaktører som krever prisreduksjoner fra kinesiske leverandører. Organisasjonen sa at den vil – forsvare kinesiske selskapers interesser.