3. mars, 2025

Blue Ghost gjør historisk landing – første private månelanding uten krasj

Share

Firefly Aerospace har satt sin “Blue Ghost” på månen, og leverer prøver for NASA

Det private romfartsselskapet Firefly Aerospace har lykkes med å lande månelanderen “Blue Ghost” på månen. Landingen markerer en sjelden prestasjon i romfartshistorien, der kun ett annet privat selskap har klart noe lignende, melder France24.

Historisk milepæl

Den ubemannede landeren, som fraktet en boremaskin, en vakuuminnretning og flere eksperimenter for NASA, landet søndag på en eldgammel vulkansk formasjon på månens nørdsørlige halvkule. Landingen ble bekreftet av Fireflys bakkekontroll i Texas.

Firefly Aerospace under oppdraget hos NASA sitt kontrollrom. Skjermdump: NASA / VideoFromSpace, Youtube

– Dere har klart det. Vi er på månen, rapporterte Will Coogan, sjefingeniør for landeren.

Firefly Aerospace blir dermed det første private selskapet som har satt en romsonde trygt på månen uten at den krasjet eller veltet. Tidligere har kun fem nasjoner klart å lande der: Russland, USA, Kina, India og Japan.

Stabile bilder fra måneoverflaten

En halv time etter landingen begynte “Blue Ghost” å sende tilbake bilder. De første viste nedstigningen mot overflaten og månekratre i bakgrunnen.

Landeren, oppkalt etter en sjelden ildflueart i USA, er 2 meter høy og 3,5 meter bred. Designet ga den økt stabilitet ved landing, ifølge selskapet.

NASA satser på privat samarbeid

Månelanderen ble skutt opp fra Florida i midten av januar og bar med seg ti eksperimenter for NASA. Romfartsorganisasjonen betalte 101 millioner dollar for transporten, i tillegg til 44 millioner for vitenskapelig utstyr om bord.

Dette er den tredje oppskytingen i NASAs program for kommersielle måneleveranser, som har mål om å bygge en privat måneøkonomi og forberede astronautoppdrag senere dette tiåret.

Les også: Stargate: Er kunstig intelligens nøkkelen til astropolitisk dominans?

Forsøkene om bord vil kjøre i to uker, inntil sollyset forsvinner og systemene slås av. Eksperimentene inkluderer en vakuumenhet for analyse av månestøv og en boreenhet som kan måle temperaturer opptil tre meter under overflaten. I tillegg er en enhet utviklet for å eliminere det skarpe månestøvet som tidligere skapte problemer for Apollo-astronautene.

Under ferden mot månen sendte “Blue Ghost” spektakulære bilder av jorden og detaljerte fotografier av månens grå, kraterdekte landskap. Landeren testet også nye navigasjonssystemer, inkludert signaler fra det amerikanske GPS-systemet og Europas Galileo-nettverk, som kan være nyttig for fremtidige romferder.

Flere landere på vei

Fireflys vellykkede landing markerer starten på en ny æra med private selskaper som konkurrerer om måneoppdrag. Allerede denne uken er en annen månelander ventet å ankomme.

Den 4 meter høye landeren fra Houston-baserte Intuitive Machines sikter seg inn på et område kun 160 kilometer fra månens sørpol. Dette er selskapets andre forsøk, etter at deres første lander veltet ved ankomst i fjor.

Firefly Aerospace sin Blue Ghost-lander med utsikt mot måneoverflaten. Skjermdump: NASA / VideoFromSpace, Youtube

En tredje lander fra japanske ispace er planlagt å lande om tre måneder. Den ble skutt opp sammen med “Blue Ghost” i januar, men tar en lengre rute. Selskapet ispace mislyktes med sitt første landingsforsøk i 2023. Med denne suksessen blir Firefly Aerospace det første private selskapet som har landet trygt på månen uten å velte eller mislykkes.

Måneoverflaten er full av vrak fra mislykkede forsøk, men NASA fortsetter satsingen på private selskaper. Nicky Fox, NASAs øverste vitenskapelige leder, påpeker at noen oppdrag vil mislykkes, men målet er å sende to private landere per år.

Fireflys toppsjef Jason Kim sier at landingen gikk nærmest perfekt:

– Vi har fått månestøv på støvlene, uttalte han.

Amerikansk koloni på Mars: Mot “astropolitisk” dominans? 🔒

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt