Et økonomisk løft, men forsinkelser og utsettelser skaper usikkerhet.
Etter flere års ventetid på finansiering har Kina, Kirgisistan og Usbekistan endelig inngått en avtale om bygging av en ny jernbanerute. Dette melder Eurasianet.
Prosjektet skal redusere kostnader og transittider for godsfrakt mot vest. Til tross for en offisiell lansering er byggestarten på den kirgisiske delen utsatt til sommeren 2025, noe som skaper usikkerhet rundt fremdriften.
– Denne banen vil gi nye muligheter for hele regionen, styrke økonomien og bedre livene til millioner av mennesker, sa Kirgisistans president Sadyr Japarov i sin nyttårstale, sitert av nyhetsbyrået Trend.
Japarov la vekt på at prosjektet vil bli en katalysator for økonomisk vekst, med fokus på å skape nye arbeidsplasser, høyere inntekter for befolkningen og bedre sosiale forhold.
En etterlengtet milepæl
Jernbanen skal gå over 300 mil fra Kashgar i Kina til Andijan i Usbekistan via Kirgisistan. Prosjektet har lenge vært hemmet av finansieringsutfordringer, særlig Kirgisistans manglende evne til å finansiere sin del og Kinas nøling med økonomisk støtte.
Nå er en felles jernbanekomité opprettet av de tre landene for å overvåke byggingen av den nesten 200 mil lange kirgisiske delen. Byggeperioden er anslått til seks år.
Les også: Kina mener EU har pålagt urettferdige handelsbarrierer for kinesiske selskaper
En symbolsk lanseringsseremoni ble avholdt 27. desember i nærheten av Jalal-Abad i det sørlige Kirgisistan.
– Byggingen av jernbanen viser Kinas forpliktelse til å fremme gjensidig nytte og tettere samarbeid mellom landene, sa Zhong Feiteng fra Kinas nasjonale institutt for internasjonal strategi, ifølge Kinas statsråd.
Økonomisk potensial og konkurranse
Selv om prosjektet har stort potensial, er det fortsatt uklart om finansieringsbetingelsene og gjennomføringen vil være bærekraftige. Byggearbeidet på den kirgisiske delen er nå planlagt å starte i juli. Hvorvidt tidsplanen holder, vil være en viktig indikator på prosjektets fremdrift.
Dersom banen fullføres, vil den gi Kirgisistan og Usbekistan en direkte tilknytning til Kina, noe som i dag krever transitt gjennom Kasakhstan. Eksperter i både Kirgisistan og Usbekistan ser prosjektet som en nøkkel til å styrke handelen med Europa og Midtøsten.
– Dette vil gjøre Sentral-Asia mer relevant i den globale forsyningskjeden, uttalte Ravshan Nazarov fra Usbekistans vitenskapsakademi.
Kina håper også at ruten vil bidra til å øke eksporten til Europa og redusere transittidene for import av matvarer og råmaterialer fra Sentral-Asia.
– Våre kullimporter fra Kirgisistan vil øke betydelig, samtidig som transportkostnadene kuttes med en tredjedel, sa Jiang Zhidong, leder for et handelsfirma i Kashgar, til kinesiske medier.
Prosjektet møter imidlertid sterk konkurranse fra Kasakhstan, som i dag er en sentral node for øst-vest handel via den såkalte Midtkorridoren. Kasakhstans president Kassym-Jomart Tokaev har lovet omfattende investeringer i landets jernbanenett for å styrke sin posisjon i regionen.