Etter flere ukers stillstand vil Kina igjen tillate eksport av Nexperia-halvledere. Avtalen mellom Xi Jinping og Donald Trump demper en konflikt som truet bilindustrien verden over.
Kina kunngjorde lørdag at landet vil lette eksportrestriksjonene på halvledere produsert av Nexperia, det nederlandske selskapet som eies av kinesiske Wingtech. Beslutningen kommer etter samtaler mellom Kinas president Xi Jinping og USAs tidligere president Donald Trump, melder The Wall Street Journal kilde.
– Som en ansvarlig stormakt tar Kina fullt hensyn til sikkerheten og stabiliteten i nasjonale og internasjonale forsyningskjeder, uttalte Kinas handelsdepartement.
Departementet kritiserte samtidig den nederlandske regjeringen for «upassende innblanding i selskapers interne anliggender», noe de mener førte til at leveransene stoppet.
Bilproduksjonen lammet
Nexperia hadde i flere uker stanset leveranser av dioder og transistorer fra sine fabrikker i Kina, som står for opptil 80 prosent av selskapets produksjon. Det skapte store problemer for bilindustrien globalt.
Honda bekreftet denne uken at produksjonen ved flere nordamerikanske fabrikker måtte stanse på grunn av mangelen på Nexperia-komponenter.
Les også: Huawei erobrer verdenen 🔒
– Mangelen på disse basisbrikkene begrenser nå bilproduksjonen over hele verden, uttalte en bransjekilde til avisen.
Handelstruse etter seks år
Møtet mellom Xi og Trump var deres første ansikt-til-ansikt-samtale på seks år og resulterte i en midlertidig handelsvåpenhvile.
USA reduserer deler av tollsatsene på kinesiske varer, mens Kina lover å skjerpe eksportkontrollen på kjemikalier brukt til å produsere fentanyl. Som del av avtalen skal Kina «sørge for gjenopptakelse av handelen fra Nexperias anlegg i Kina, slik at produksjonen av kritiske brikker igjen kan flyte til resten av verden», heter det i et faktaark fra Det hvite hus.
Bakgrunn i nederlandske tiltak
Konflikten startet i september da den nederlandske regjeringen tok kontroll over Nexperia fra eieren Wingtech. Begrunnelsen var å beskytte europeisk teknologisk kompetanse mot overtakelse av aktører på USAs svarteliste.
Kort tid etter svarte Kina med å stanse Nexperias eksport.
Nexperia hadde i fjor inntekter på rundt 2 milliarder dollar (omtrent 22,5 milliarder kroner), der om lag 60 prosent kom fra bilindustrien. Selskapets brikker brukes i hundrevis av bildeler, noe som gjør det vanskelig å finne raske erstatninger.














