Usbekistan planlegger å sette i drift egne frakteskip i Kaspihavet for å styrke den internasjonale godstransporten langs den viktige Midtkorridoren via Aserbajdsjan.
Det bekreftet landets transportminister Ilkhom Makhkamov i et intervju med TV-kanalen Usbekistan 24, melder The Tashkent Times.
Den såkalte Midtkorridoren, som går fra Kina gjennom Sentral-Asia, Kaspihavet, Aserbajdsjan og videre til Europa, har blitt stadig viktigere for Usbekistans utenrikshandel. Makhkamov peker på at president Shavkat Mirzijojevs nylige besøk til Aserbajdsjan har vært avgjørende for å få på plass nye transportavtaler.

– Vi har forlenget preferanseordningen for container- og jernbanetransport via Aserbajdsjan til 2026, sier Makhkamov.
Ferger skal korte ned ventetidene
Godstrafikken over Kaspihavet er økende, men dagens kapasitet er utilstrekkelig. Ventetiden på ferger kan være opptil 30–40 dager, og forsinkelser i vareflyten er et økende problem.
– Derfor forhandler vi nå om å sette i drift egne usbekiske frakteskip i samarbeid med tyrkiske selskaper, sier Makhkamov.
Les også: Usbekistan åpner økonomien for omverden
Tiltaket er ledd i en bredere strategi for å gjøre landet til en viktig transporthub mellom Kina og Europa.
I tillegg til fraktprosjektet forbereder Usbekistan seg på å realisere jernbaneprosjektet mellom Kina, Kirgisistan og Usbekistan, som vil gi økt transportvolum og tettere forbindelse til Aserbajdsjan og andre vestlige markeder.
Samarbeid med Aserbajdsjan og nye havneterminaler
I forbindelse med det usbekisk-aserbajdsjanske toppmøtet i Baku nylig ble det signert flere bilaterale dokumenter om logistikk- og infrastrukturprosjekter. Blant annet drøftes muligheten for å etablere et felles logistikkselskap og bygge lagre og logistikksentre både i Baku og i havner i tredjeland.
Aserbajdsjans president Ilham Alijev har foreslått at partene også vurderer samarbeid i Svartehavsregionen, der Baku nylig har utvidet sin skipsflåte med fire nye Aframax-tankere.
Usbekistan vurderer også å bygge eller leie langtidsterminaler og lagre i georgiske havner. Det er tidligere rapportert at et felles prosjekt for bygging av handelsskip sammen med Aserbajdsjan kan få en prislapp på rundt 150 millioner dollar.
Usbekistan satser stort på utvinning av «det usynlige gullet» 🔒