En ny bølge av pessimisme har rammet den amerikanske middelklassen. Forbrukertilliten har falt markant i sommer, og stadig flere husholdninger mellom 50 000 og 100 000 dollar (ca. 530 000–1 070 000 NOK) kutter ned på utgifter.
En rapport fra Wall Street Journal viser at middelklassen, lenge ansett som økonomiens ryggrad, nå deler de lavere inntektsgruppenes dystre syn på framtiden. Etter en kort periode med optimisme i juni, falt stemningen brått i juli og august.
– Det var en periode der middelklassen virket dratt opp av alt som gikk bra i verden. Så gikk det rett nedover, sa John Leer, sjeføkonom i analyseselskapet Morning Consult, til avisen.
Smertepunkt i hverdagen
Tall fra University of Michigan viser at forbrukertilliten falt nesten 6 prosent i august. Flere husholdninger venter nå lavere inntekter framover.
En rekke toppledere merker endringene. Hos Walmart legger kunder færre varer i handlevognen. Bilrekvisitakjeder som Advance Auto Parts og O’Reilly melder at mange dropper ikke-nødvendige reparasjoner. Hos Kohl’s velger kunder billigere klær og husholdningsartikler.
– Våre lav- og middelinntektsgrupper er de som har det mest krevende. Kunder med høyere inntekt viser seg langt mer robuste, sa Kohl’s-sjef Michael Bender.
Les også: Trumps økonomiske sjokkterapi: Bevisst reset av statsgjeld? 🔒
Fra ferietur til sparetiltak
For mange handler det nå om å spare på alt. Den 30 år gamle influenseren Mariadeliz Santiago fra Brooklyn fortalte at hun har redusert restaurantbesøk, kjøper billigere skjønnhetsprodukter og måtte avlyse en planlagt tur til Puerto Rico.
– Det føles som man ikke har kontroll over situasjonen. Jeg forventer ikke at økonomien blir bedre på en god stund, sa hun.
Ulik virkelighet for rike og middelklasse
Mens de rikeste amerikanerne fortsatt kjøper førsteklassebilletter, dyre joggesko og kosmetiske behandlinger, trekker middelklassen seg tilbake.
– Det er forbrukere med inntekt på 150 000 dollar (om lag 1,6 millioner NOK) eller lavere som virkelig merker prispresset, sa David Moatazedi, toppsjef i medisinselskapet Evolus.
Flydata viser samme trend: lavprisselskaper som Spirit og Frontier sliter, mens premiumseter hos Delta og United selger godt.
Den økende kløften mellom høy- og lavinntektsgrupper bekymrer økonomer. University of Michigans Joanne Hsu konkluderte med at «forskjellen i tillit mellom rike og fattige husholdninger er den største på sju år».
Back to the fifties: Myten om det tapte USA, fra Reagan til Trump 🔒