15. januar, 2025

US Navy-plan: Skipsbygging vil koste over 40 milliarder dollar i året

Share

For å utvide sin fremtidige flåte vil den amerikanske marinen trenge 40,1 milliarder dollar årlig i skipsbygging over de neste 30 årene, ifølge en analyse fra Kongressens budsjettkontor (CBO). Dette summerer seg til over 1 billion dollar totalt.

I dag har marinen 295 kampfartøy i flåten, men dette tallet er forventet å falle til 283 i 2027 når 13 skip skal pensjoneres uten å erstattes i samme tempo, melder Navy Times. Målet er å øke antallet skip til 381 innen 2054 for å møte økende globale trusler.

– Byggetakten vil være raskest tidlig på 2030-tallet, ettersom marinen ønsker å øke flåtens størrelse så raskt som mulig, uttalte CBO.

Betydelig økning i kostnader

For å realisere denne planen vil marinen trenge en årlig finansiering som er 46 prosent høyere enn gjennomsnittet for de siste fem årene. Innen 2054 anslås marinens totale budsjett å øke til 340 milliarder dollar årlig, sammenlignet med dagens 255 milliarder. Av dette vil 40 milliarder dollar brukes på skipsbygging, mens 45 milliarder vil gå til drift, vedlikehold og våpenanskaffelser.

CBOs estimater ligger 8–16 prosent høyere enn marinens egne anslag. Budsjettkontoret forklarer forskjellen med tidligere forsinkelser og komplikasjoner i skipsdesign som marinen har undervurdert.

– Marinens kostnadsanslag for noen skip er urealistisk lave, bemerket analysen.

CBO påpeker også at dagens skipsbyggingsbudsjett er på sitt høyeste nivå siden Ronald Reagans forsøk på å etablere en 600-skip-flåte på 1980-tallet.

Les også: Filippinenes geopolitikk: Kinas økte press og USAs rolle🔒

Utfordringer i skipsbyggingsindustrien

For å gjennomføre planen må skipsverftene øke produktiviteten betydelig fra det som har vært normen det siste tiåret.

– Skipsbygging er i en forferdelig tilstand – den verste på 25 år, sa Eric Labs, en erfaren maritim analytiker ved CBO, i august.

Han peker på kostnadsoverskridelser og mangel på arbeidskraft som hovedårsaker til store forsinkelser. Et eksempel er atomdrevne hangarskipet George Washington, som gjennomgikk en midtlivsoppgradering fra 2017. Prosjektet skulle vare i fire år, men ble først fullført i mai 2023, nesten seks år senere.

Fremtidige skipsklasser

Under den nye planen vil byggingen av hangarskip forbli stabil, mens tonnasjen for ubåter, overflatefartøy og amfibieskip skal øke med 50 prosent fra 2030 til 2054.

Til tross for ambisiøse mål advarer ekspertene om at det vil kreve store endringer for å sikre at skipsbyggingsindustrien kan levere i tide og innenfor budsjett.

Den amerikanske geopolitiske skole: Sjømakt som nøkkelen til global dominans 🔒

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt