Forbrukerorganisasjonen i Tyskland har saksøkt Mondelez etter at Milka-sjokolader har blitt redusert fra 100 til 90 gram – mens prisene har steget.
Pakningen ser lik ut, og vektreduksjonen er knapt synlig. Dette melder Die Lebensmittel Zeitung (LZ) som er en tysk ukeavis rettet mot ledere i matbransjen, særlig innen produksjon, distribusjon og handel.
Mindre innhold, samme pakke
Ifølge Forbrukerforeningen i Hamburg er sjokoladeplatene gjort én millimeter tynnere, uten tydelig informasjon til kundene. Selve pakningsdesignet er uendret, og vektangivelsen står i liten skrift – ofte skjult i butikkhyllene.
– Mange forbrukere har kjøpt Milka i samme pakning i årevis og tror de får like mye som før. Men nå inneholder flere varianter bare 90 gram, til samme eller høyere pris, sier ernæringsrådgiver Armin Valet.
Tidligere i år ga Foodwatch selskapet prisen «Goldene Windbeutel» – en «gull-sprøytepose» for mest villedende reklame.
Les også: Champagneproduksjonen fortsetter å synke i Frankrike
Mondelez forsvarer seg
Produsenten avviser kritikken og peker på at vektendringen er oppgitt på emballasjen og annonsert på sosiale medier. Selskapet understreker at prishoppet skyldes en kraftig økning i råvarekostnader: kakao har nesten tredoblet seg det siste året.
– Vi har gjort endringene transparente og fulgt regelverket, opplyser Mondelez.
Krav om strengere regler
Forbrukerorganisasjonen nøyer seg ikke med søksmålet mot Mondelez. Den krever også at myndighetene innfører klare regler: Varsel på pakken i minst seks måneder ved redusert innhold, og at selve emballasjen justeres ned når mengden i produktet kuttes.
Målet er å hindre at produsenter «skjuler» prisøkninger bak krympeflasjon – et grep som nå er blitt en gjenganger i europeiske matbutikker.
Storfeprisene skyter i været i Storbritannia – produksjonen faller