– De vet nøyaktig hvordan de skal holde folk hekta, sier helseekspert. Nå advarer WHO og forskere om uregulert reklame for røyk og vape i digitale verdener.
Tobakkselskaper bruker nå virtuelle verdener som metaverset for å omgå reklameforbud og nå ungdom, ifølge en artikkel i The Guardian.
Bilder fra metaverset viser avatarer som røyker i barer og på fester, ofte med kjente sigarettmerker på bordet.
– Tobakkselskapene venter ikke på reguleringene lenger. De ligger langt foran oss, sa Melina Magsumbol fra Vital Strategies India.
– De bruker digitale eiendeler, som NFT-er, og arrangerer digitale events for å lokke unge til å prøve det de tilbyr.
Reklame uten grenser
Prosjektet Canary overvåker reklame for tobakk og nikotinprodukter på sosiale medier i India, Indonesia og Mexico, og skal nå utvides til flere land – inkludert Brasil og Kina.
– Digitale plattformer brukes til å omgå tradisjonelle forbud og målrette seg inn mot unge, sier Magsumbol.
Hun beskriver metaverset som «en ny slagmark» som blir fylt av selskaper som markedsfører helseskadelige produkter.
Les også: Vodkaproduksjonen i Russland falt med over ti prosent første halvår
Barn eksponeres i spillverdenen
Over halvparten av brukerne i metaverset er under 13 år. WHO advarer nå om at økt skjermbruk under pandemien og krig har gjort barn mer sårbare for slik markedsføring.
– På nettet endrer vi atferd. Sosiale normer brytes ned. Det vet tobakksindustrien godt, sa Magsumbol.
Hun mener de forsøker å gjøre røyk og vape til noe helt normalt, til tross for helseskadene.
Ingen kontroll med reklame i metaverset
Også alkohol selges nå i virtuelle butikker. I Irland fant forskere at 53 prosent av tenåringer så e-sigarettreklame daglig på sosiale medier.
– Det er vanskelig å regulere internett. Det gjelder ikke bare tobakk, men all digital markedsføring, sa Andrew Black fra WHOs konvensjon for tobakkskontroll.
Nandita Murukutla, som leder Canary, advarer:
– Det som begynner smått og neglisjeres, kan raskt vokse til noe som er umulig å stoppe.