Bangkok prøver eksperimentell metode for å bekjempe smog.
En liten flymaskin svever gjennom Bangkoks skyfrie himmel og sprayer en hvit tåke over den tette smogen nedenfor.
Dette er Thailands desperate og uprøvde forsøk på å redusere den tette luftforurensningen over hovedstaden, som 23. januar nådde åtte ganger Verdens helseorganisasjons anbefalte daglige grenseverdi, melder The Strait Times.
Ifølge det thailandske helsedepartementet har luftforurensningen gjort over én million mennesker syke siden slutten av 2023 og har påført landet helseutgifter på mer enn 88 millioner dollar (rundt 950 millioner kroner).
Luftforurensning stenger skoler
Bymyndighetene i Bangkok kunngjorde 24. januar at over 350 skoler ble stengt på grunn av forurensningen – mer enn hundre flere enn dagen før. Luftkvalitetsmåleren IQAir rangerte Bangkok som verdens sjuende mest forurensede storby.
Bangkok-guvernør Chadchart Sittipunt peker på kjøretøyutslipp, avbrenning av avlinger i nærliggende regioner og en varm luftlomme – kjent som temperaturinversjon – som hovedårsaker til den alvorlige situasjonen.
For å takle problemet benytter Thailand en eksperimentell metode hvor Royal Rainmaking Department sender fly opp to ganger daglig for å spraye kaldt vann eller tørris i den varme luften i håp om å kjøle den ned.
Les også: Luftforurensning: Nesten halvparten av innbyggerne i New Delhi søker medisinsk hjelp
En uprøvd metode
Eksperter er imidlertid skeptiske til om metoden faktisk fungerer.
– Dette er ikke vanlig skysåing, sier programleder Chanti Detyothin.
Royal Rainmaking Department forklarer at teorien bak teknikken er at temperaturforskjellen mellom luftlagene reduseres, noe som gjør det lettere for de skadelige partiklene – kjent som PM2.5 – å spre seg oppover i atmosfæren.
Kostbar innsats med begrenset effekt
Metoden er fortsatt i testfasen, og et annet fly måler forurensningsnivået før og etter spraying for å vurdere effekten.
– Konsentrasjonen av PM2.5 er lavere i fokusområdet vårt, men vi kan ikke fjerne forurensningen helt, innrømmer Chanti.
Han understreker at de gjør sitt beste for å forbedre luftkvaliteten i hovedstaden.
Hver flyvning koster opptil 1.500 dollar (omtrent 16.000 kroner), og med flere daglige operasjoner fra tre baser i landet kan kostnadene nå 9.000 dollar per dag.
Energiindustrien involvert
Thailands oljegigant PTT og andre energiselskaper leverer tørris til prosjektet. Bangkok Industrial Gas har også donert tørris, og selskapets administrerende direktør Piyabut Charuphen uttalte at bidraget er en del av deres «forpliktelse til en bærekraftig fremtid».
Kritikere mener imidlertid at tiltaket ikke adresserer de underliggende problemene.
– I stedet for å løse problemet, skaper de et pent bilde, sier Weenarin Lulitanonda fra Thailand Clean Air Network, og viser til at energiselskapene bidrar til forurensningen de nå prøver å bekjempe.
Luftforurensning i Bangkok er et komplekst problem, og eksperter som Ekbordin Winijkul fra Asian Institute of Technology mener at mer kostnadseffektive tiltak, som lavutslippssoner, vil gi bedre resultater på sikt.
– Før vi prøver nye løsninger, bør vi være sikre på at dataene støtter tiltakene, sier han.
Myanmar, Thailand og Laos vil gå sammen for å bekjempe luftforurensning