8. februar, 2025

Store selskaper ser ingen snarlig bedring i Kina

Share

Flere store selskaper, inkludert Carlsberg og Pernod Ricard, ser få tegn til økonomisk oppgang i Kina. Svak etterspørsel og handelskonflikter bidrar til en dyster 2025.

Pernod Ricard og Carlsberg advarte torsdag om at de ikke ser noen umiddelbar bedring i forbrukernes etterspørsel i Kina, verdens nest største økonomi, melder Reuters. Dette legger ytterligere press på et allerede usikkert økonomisk bilde, samtidig som selskaper må forholde seg til voksende globale handelsspenninger.

Svak etterspørsel rammer flere bransjer

Kina er preget av høy ungdomsledighet og en eiendomskrise som har skapt bekymring for flere bransjer. Luksusvarer, forbruksprodukter og klesprodusenter har alle merket nedgangen det siste året.

Beijing har innført flere stimuleringspakker for å styrke eiendomsmarkedet, men dette har ennå ikke gitt vesentlig effekt.

Carlsberg-sjef Jacob Aarup-Andersen sier at selskapet ikke ser noen tydelig bedring i økonomien.

– Vi forventer ingen markant endring i den kinesiske økonomien. Det er for tidlig å si, uttalte han i en samtale med analytikere.

Han påpekte at det kinesiske ølmarkedet har krympet med mellom 4-5 prosent i 2024, og at salget har vært spesielt svakt på restauranter, barer og andre serveringssteder i Kina og Asia.

Les også: Gjennom historiens prisme: Nøkkelen for å forstå Kinas geopolitiske strategi 🔒

Handelskrig og geopolitisk uro

Den vedvarende nedgangen i Kina skaper utfordringer for selskaper over hele verden, samtidig som de vurderer effekten av USAs president Donald Trumps handelspolitikk.

Trump har innført 10 prosent toll på kinesiske varer og truer med 25 prosent toll på import fra Mexico og Canada fra 1. mars. Han har også varslet ytterligere tiltak mot Europa, noe som øker frykten for at en handelskrig kan forsterke inflasjonen og skade verdensøkonomien.

Carlsberg registrerte at grossister og forhandlere i Kina hadde bygd opp lager før det kinesiske nyttåret, noe Aarup-Andersen beskrev som positivt.

– Vi får se hvordan salget utvikler seg, sa han.

Pernod Ricard var derimot mer pessimistisk. Selskapet rapporterte en kraftig nedgang i omsetningen på 25 prosent i Kina og 7 prosent i USA, og advarte om at totalomsetningen i år kan bli lavere enn tidligere forventet.

Selskapet viste til Kinas toll på konjakk som en hovedårsak til nedgangen. Tollavgiften ble innført som et svar på EU-tiltak mot kinesiske elbiler. Samtidig er svakheten i asiatisk reisehandel og politisk uro i Sør-Korea med på å forverre situasjonen.

Usikker fremtid, men langsiktig optimisme

Flere selskaper, som kosmetikkgiganten L’Oréal og luksusmerket Canada Goose, har merket svakere salg i Kina. Sistnevnte rapporterte lavere enn forventet inntekter for kvartalet, og aksjen falt tre prosent.

Sjefen for Capri Holdings, John Idol, som eier luksusmerkene Versace og Jimmy Choo, advarte om en betydelig nedgang i det kinesiske markedet.

– Vi ser ennå ikke noen tegn til bedring, sa han.

Tannkremprodusenten Colgate-Palmolive forventer også at det kinesiske markedet vil forbli utfordrende på kort til mellomlang sikt, ifølge administrerende direktør Noel Wallace.

Til tross for den nåværende nedgangen ser mange selskaper fortsatt potensial i Kina på lang sikt, takket være landets voksende middelklasse. Carlsberg planlegger imidlertid å flytte ressurser til andre markeder inntil situasjonen bedrer seg.

– Vi kan ikke bruke betydelige markedsføringsressurser på restauranter, barer og karaokekjeder i Asia hvis det ikke er kunder der, sa Aarup-Andersen.

Asle Toje om realpolitikkens tilbakekomst og stormaktsdynamikken mellom USA, Kina og Russland 🔒

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt