Vil bruke motorsykler som stormtropper – men frontlinjeeksperter hevder at sårbarheten vil koste liv.
Russlands forsvarsdepartement planlegger å kjøpe inntil 200 000 kinesiske motorsykler til hæren og har begynt å oppgradere militære treningsområder med egne baner for motorsykkelbruk. Det melder Institute for the Study of War (ISW) i en fersk analyse.
Tiltaket skjer samtidig som Russland innfører nye treningsprogrammer for motorsykkelkjøring ved militære utdanningsinstitusjoner.
Større vekt på hurtige framrykkinger
Ifølge ISW ble planene kunngjort i juni 2025 og følges opp med besøksrunder fra forsvarsminister Andrei Belousov og bakkestyrkenes kommandør, general Andrei Mordvitsjev, til treningssentre i Novosibirsk og Krasnodar.

– Belousov instruerte personellet i Novosibirsk om å skaffe både motorsykler, terrengkjøretøy og firhjulinger til bruk i opplæringen, skriver ISW.
Ifølge viseforsvarsminister Yunus-Bek Jevkurov er over 200 treningssentre oppgradert for å møte behovene i krigen i Ukraina.
Kinesiske kjøretøy og Wagner-instruktører
En russisk Telegram-kanal hevder at Mordvitsjev var først ute med å bruke motorsykler og ATV-er i angrep nær Pokrovsk i slutten av 2024. Nå ønsker han å etablere sentralisert innkjøp og lage et «strategisk lager» av tohjulinger.
Les også: Ukraina avslører «motorsykkelkirkegård» etter mislykket russisk angrep
I løpet av 2024 kjøpte Russland over 40 000 motorsykler fra Kina, hvorav halvparten allerede er levert til hæren, ifølge offentlige kilder. Innen utgangen av 2025 planlegger Russland å kjøpe ytterligere 120 000 motorsykler, 30 000 ATV-er og 12 000 kinesiske buggyer.
ISW skriver at tidligere Wagner-leiesoldater kan bli hyret inn som kjøreinstruktører.
Motorsykkelangrep kan gi høyere dødstall
Samtidig uttrykker enkelte russiske militærbloggere bekymring. En tidligere instruktør i straffeenheten Storm-Z uttalte 30. juni at motorsykler og ATV-er er lette mål for ukrainske FPV-droner.
– Motorsykkelangrepene øker andelen soldater som blir drept framfor såret, ifølge bloggeren.
Han mener taktikken bare vil fungere hvis den kombineres med massiv dronebruk, luftstøtte og elektronisk krigføring.
ISW konkluderer med at motorsyklene har hjulpet russiske styrker noe i de såkalte gråsonene langs frontlinjen, men at fremrykkingen fortsatt ikke går raskere enn til fots – til tross for bruken av raske kjøretøy.
Russlands hær har lært – og blitt farligere siden krigens begynnelse 🔒