Organisasjoner uten statlig tilknytning (heretter NGO-er) har klart Ä overbevise oss om at de arbeider for det gode. De kjemper mot fattigdom, motarbeider krig og fremstÄr som voktere av moralen pÄ internasjonalt nivÄ. Likevel inneholder dette budskapet enkelte uklarheter, formet gjennom 150 Ärs erfaring, og som gradvis er blitt politisert.
NGO-er er juridiske privatpersoner med ideelle formÄl, opprettet av private aktÞrer underlagt nasjonal lovgivning, med sikte pÄ Ä tjene menneskeheten. De mÄ ogsÄ drive virksomhet i minst to forskjellige land. Dermed er disse private aktÞrenes handlinger i prinsippet uavhengige av statene. Selv om uttrykket «ikke-statlig organisasjon» fÞrst dukket opp i 1945, er det historisk sett ikke nytt at slike sammenslutninger finnes. Den kristne plikten til nestekjÊrlighet oppmuntret til fremveksten av hospitalordener i bÄde Vesten og Orienten. Var ikke jesuittordenen, med sine misjoner og politiske forbindelser til kongehoffene, en slags svÊrt mektig NGO?
Kildene mener at en av de fÞrste moderne NGO-ene var British and Foreign Anti-Slavery Society, grunnlagt i 1839 av engelske aktivister som ville avskaffe slaveriet i de britiske koloniene. RÞde Kors, i dag en viktig organisasjon pÄ feltet, ble til i 1864, drevet fram av den fransk-sveitsiske forretningsmannen Henry Dunant etter en reise i Italia. Rystet av synet av de Þdeleggende konsekvensene etter slaget ved Solferino (1859) og over den skremmende mangelen pÄ leger, organiserte han hjelp til sÄrede og lokalbefolkning. Det var altsÄ fÞrst og fremst Þnsket om Ä lindre menneskelig lidelse som motiverte opprettelsen av disse organisasjonene.
MiljĂžet â fĂžrst en kunstnerisk, deretter en vitenskapelig tilnĂŠrming
MiljĂžspĂžrsmĂ„let dukker opp i andre halvdel av 1800-tallet, mens industrialisering, byvekst og nye jordbruksmetoder forandrer landsbygda. Kunsten gir et nytt blikk pĂ„ landsbygda, som nĂ„ ses som et landskap. Nasjonen speiler seg i landskapet, som dermed blir ansett som kulturarv. Denne tenkningen stĂ„r sĂŠrlig sterkt i Tyskland, romantikkens hjemland, etter Wilhelm Heinrich Riehls verk Det tyske folkets naturhistorie (1851â1869). Han hevder at landskapet, formet av samspillet mellom mennesker og omgivelser, er selve grunnlaget for den tyske identiteten. Senere tar nazismen denne ideen videre, og den preger fortsatt tysk miljĂžtenkning. MiljĂžorganisasjoner vokser fram i denne perioden pĂ„ et kulturelt grunnlag. Den store britiske organisasjonen Common Preservation Society (i dag Open Spaces Society) stiftes i 1865 for Ă„ beskytte naturens skjĂžnnhet og folks ferdselsrett. I Frankrike oppstĂ„r SociĂ©tĂ© pour la protection des paysages de France (Foreningen for beskyttelse av Frankrikes landskap) i 1901, og i Tyskland blir Bund Deutscher Heimatschutz (Forbundet for tysk hjemstavnsvern) dannet i 1904.
Fram mot 1900 blir Þkologien mer vitenskapelig. To syn kolliderer: BÞr naturen bevares i sin opprinnelige tilstand, eller bÞr den forvaltes slik at man unngÄr Ä utarme den? Denne diskusjonen blir veldig tydelig i 1906 i USA, i en konflikt mellom naturverneren John Muir (tilhenger av uberÞrt natur) og skogforvalteren Gifford Pinchot om Ä bygge et reservoar i en dal i det vernete omrÄdet Yosemite i fjellkjeden Sierra Nevada i California. PÄ samme tid oppstÄr en lignende diskusjon i Storbritannia om Epping-skogen, der enkelte var imot skogpleie av frykt for at den skulle bli «kunstig». Over hundre Är senere handler fortsatt mange konflikter om sÄkalte «megabassenger» eller skogforvaltning om disse to grunnsynene.
Les ogsĂ„: NGO-en i spissen for fremme interessene til det nye Tyrkia đ
PÄ denne mÄten deler miljÞengasjementet seg i to retninger: Reformistene, som vil regulere industrien og byutviklingen, og utopistene, som mener at et samliv mellom industrisamfunn og natur er umulig. Utopistene regnes som grunnpilarene for «dypÞkologien». Allerede pÄ 1800-tallet er det kunstnere som taler miljÞets sak. William Morris og den sosialistiske forfatteren Edward Carpenter er eksempler pÄ utopister i Storbritannia. I Frankrike er Sully Prudhomme, Jean Lahor og Frédéric Mistral med pÄ Ä grunnlegge Société pour la protection des paysages de France (1901).
Fra starten av 1900-tallet begynner foreningene Ä legge opp mer mÄlrettede strategier. Underskriftsaksjoner, avisinnlegg, konferanser, og politisk stÞtte er ment Ä fÄ staten til Ä involvere seg i idéene deres. De forstÄr at bÄde lokal handling og lobbyvirksomhet pÄ hÞyt nivÄ er virkningsfullt. De oppdager ogsÄ hvor viktig rettsvesenet kan vÊre. I 1902 gir lagmannsretten i Besançon medhold til kommunen Nans-sous-Sainte-Anne, som protesterer mot industrimannen Prosts planlagte utnytting av kilden Lizon, med den begrunnelse at det vil Þdelegge stedets naturskjÞnnhet. I Storbritannia gÄr Common Preservation Society (CPS) til sak mot urimelige inngjerdinger (Enclosure Acts omgjorde fellesarealer fra middelalderen til privateiendommer, ofte til ulempe for smÄbÞnder). CPS stÞtter sÞksmÄlene sine med svÊrt effektive direkte aksjoner. For eksempel bestemmer lord Brownlow i Berkhamsted, nordvest for London, seg for Ä gjerde inn fellesarealet for Ä legge det til sitt private gods. Natt til 6. mars 1866 lykkes et kommandolag med 120 CPS-tilhengere i Ä rive ned hele gjerdet med Þkser og redskaper. Denne aksjonen blir stÄende som et landemerke i organisasjonens historie. I tillegg sikrer CPS seg politiske forbindelser, ettersom en tredjedel av styret er folkevalgte.
1919: Ăžkt innflytelse og internasjonalisering
NÄ som de har fÄtt fotfeste i politikken, fÄr organisasjonene mulighet til Ä bli globale i 1919. Under fredskonferansen i Paris sender flere pasifistiske foreninger og sÄkalte «undertrykte» grupper delegater. Fra Kina sender Den internasjonale foreningen mot opium et telegram med krav om forbud mot opium. Amerikanske og britiske myndigheter er enige og legger til en bestemmelse i Versailles-traktaten om at signering av traktaten ogsÄ betyr tilslutning til Haag-konvensjonen om opium.
Foreningene deltar spesielt i diskusjonene om arbeidsliv, og en egen kommisjon blir opprettet. Den setter av en hel sesjon til krav fra feministgrupper og lar seg inspirere av dem. Et av hovedprinsippene i Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO), som blir grunnlagt i tilknytning til Folkeforbundet, lyder at «menn og kvinner skal ha lik lÞnn for likt arbeid».
Fram til 1930-tallet fÄr foreningene stadig stÞrre innflytelse i Folkeforbundet og ILO, gjennom hyppig deltakelse i hÞringer og kommisjoner. FÞrst som eksterne bidragsytere, senere som direkte involverte i arbeidet.
Selv om RÞde Kors allerede finnes i over femti land, er 1920-Ärene ogsÄ tiden for at mange andre organisasjoner etablerer seg internasjonalt. Den internasjonale kvinneliga for fred og frihet (Ligue internationale des femmes pour la paix et la liberté) flytter til GenÚve og pÄvirker Folkeforbundet ved Ä delta pÄ politiske konferanser. Det internasjonale handelskammeret, med hovedkontor i Paris, jobber innenfor Folkeforbundet og bidrar med ekspertise takket vÊre stÞttespillere i finanseliten.
1930-Ă„rene: tilbakegang
Med framveksten av nasjonalisme pÄ 1930-tallet og utsiktene til en ny verdenskrig, begrenser de nye makthaverne NGO-enes rom. Ideene de brakte fram, dukker imidlertid opp i de politiske bevegelsene, som nazismen, som bruker miljÞtanken til Ä underlegge naturen «rasen».
1946: gjenetablering og institusjonalisering
Etter katastrofen i andre verdenskrig forsÞker organisasjonene Ä gjenreise seg i De forente nasjoner. De er til stede i San Francisco og hjelper til med Ä forme artikkel 71 i FN-pakten, som klart slÄr fast at de kan delta i FN-aktiviteter: «Det Þkonomiske og sosiale rÄdet kan ta alle nÞdvendige skritt for Ä fÄ rÄd fra ikke-statlige organisasjoner som arbeider med saker under rÄdets ansvarsomrÄde.» Det er pÄ denne bakgrunnen at FNs Þkonomiske og sosiale rÄd (Ecosoc) blir opprettet, med ansvar for forholdet til NGO-er. FNs barnefond (Unicef) opprettes i 1946.
Les ogsĂ„: Godhetsindustrien đ
PÄ 1950-tallet Þker antall NGO-er, men arbeidet deres fÄr begrenset gjennomslag pÄ grunn av den kalde krigen. De skaper dessuten usikkerhet, slik en kommentator pÄpeker: «FN var mer opptatt av NGO-enes evne til Ä forstyrre enn av de positive sidene ved dem[1].»
Det store vendepunktet rundt 1960: politisering
1960- og 1970-tallet markerer et vendepunkt for NGO-ene. For det fÞrste endres tenkemÄtene, blant annet med strukturalismen i Frankrike og teorier som den kjemikeren James Lovelock lanserte. Han hevdet at planeten er en levende, selvregulerende enhet, kalt Gaia. Selv om teorien ble avvist pÄ 1990-tallet, hadde den likevel stor innflytelse pÄ miljÞbevegelser der enkelte desillusjonerte marxister fant nytt fotfeste etter Berlinmurens fall[2].
Den framvoksende reaksjonÊre venstresiden glir gradvis inn i kjernen til de humanitÊre og miljÞrettede NGO-ene. Etter Ä ha samarbeidet med statene i over hundre Är, velger NGO-ene en mer konfronterende og politisk retning. De mest politiserte oppstÄr nettopp nÄ: Amnesty International i 1961, Leger Uten Grenser og Greenpeace i 1971. Endringene blir tydelige om vi ser pÄ bakgrunnen til grunnleggerne. Inntil dette vendepunktet var de fleste store organisasjoner grunnlagt av forretningsfolk, poeter, forfattere eller musikere. Fra 1960-tallet fÄr stifterne en langt mer politisk profil: Peter Benenson (Amnesty International) er advokat og aktivist, Bernard Kouchner (Médecins sans FrontiÚres) er lege og var engasjert i den kommunistiske avisen Clarté, mens Dorothy og Irving Stowe (Greenpeace) er miljÞaktivister, og Irving ogsÄ advokat. Action contre la Faim, opprettet i 1971, er ikke spesielt konfronterende, men en av grunnleggerne, Bernard-Henri Lévy, er filosof og var samtidig rÄdgiver for François Mitterrand.
Les ogsĂ„: Illusjonistene: LĂžgner om Ăžkologi đ
Disse organisasjonene tar tydelig stilling mot globaliseringen, men vokser selv gjennom den. De Ăžkonomiske forbindelseÂne som strekker seg over hele verden, Ăžker den globale bevisstheten om folks lidelse og gir en plattform for NGO-ene. Uten globalisering ville ikke verden vĂŠrt et «lite samfunn». Samtidig som de Ăžker antallet direkte aksjoner, spiller NGO-ene ogsĂ„ pĂ„ skyldfĂžlelse i kampanjene sine: Den som ikke handler eller stĂžtter saken deres, blir framstilt som medskyldig i problemene de peker pĂ„. Denne sterke retorikken er et produkt av 1960- og 1970-tallet.
Samtidig blir det humanitÊre oppfattet som et symbol pÄ fellesskap mellom folk. Den dobbelte veldedighetskonserten Live Aid i Wembley og Philadelphia i 1985, med tidens stÞrste musikkstjerner, sprer nettopp denne forestillingen. Pengene som skulle avhjelpe sulten i Etiopia, ble dessverre underslÄtt av diktatoren som sto bak den humanitÊre krisen.
Infiltrasjon i staten og radikalisering
NGO-ene begynner Ă„ fylle nĂžkkelposisjoner i statsapparatet. I Frankrike ble Groupe dâinformation et de soutien des immigrĂ©s (Informasjons- og stĂžttegruppen for innvandrere) dannet av sosionomer (ofte trotskister), aktivister, jurister og fire tidligere studenter ved Ăcole nationale dâadministration. Disse fire, som var i opposisjon til Giscard- og Chirac-flĂžyen (red. anm. franske presidenter) pĂ„ 1970-tallet, fikk innpass i regjeringskontorene fra 1981 og stĂžttet NGO-er med et Ă„pent syn pĂ„ innvandring. Groupe dâinformation et de soutien des immigrĂ©s har siden spredd seg i ulike deler av statsapparatet og forhindret restriktive endringer i innvandringspolitikken, men snarere bidratt til Ă„ utvide kriteriene for opphold[3].
Les ogsĂ„: HumanitĂŠr hjelp: Umulig nĂžytralitet đ
Radikaliseringen av enkelte NGO-er fÞrer til sammenstÞt med myndighetene, slik som i saken med Rainbow Warrior (1984), som brÄtt kjÞler ned forholdet mellom Frankrike og New Zealand. Rainbow Warrior, skipet til Greenpeace, ligger til kai i Auckland (New Zealand), klart for Ä reise til Moruroa-atollene der Frankrike driver med atomprÞvesprengninger, med mÄl om Ä stanse dem. De franske tjenestene anklager Greenpeace for Ä motta penger fra kilder tilknyttet det sovjetiske systemet. Regjeringen, med godkjenning fra François Mitterrand, som anser atomenergi som avgjÞrende, sender agenter fra DGSE (red. anm. fransk utenlandsk etterretning) for Ä uskadeliggjÞre skipet. Sprengningen av det med eksplosiver fÞrer til at en av fotografene i organisasjonen omkommer.
1990-tallet: Stor vekst og verdensomspennende borgerbevegelse
Slutten pÄ den kalde krigen baner vei for globalisering og desentralisering, som NGO-ene drar nytte av. De blir mer avhengige av statlige midler[4], men samtidig mer reaksjonÊre. De slutter seg ogsÄ til den sÄkalte «kampenes konvergens» i Vesten, som fÞrer til en verdensomspennende borgerbevegelse. Denne bygger pÄ to prinsipper: forsvar av arbeiderklassen og motstand mot kolonialisme[5], som nÄ har tatt form av «tredjeverdensisme». Under WTOs tredje ministerkonferanse i Seattle (1999) samles 40 000 demonstranter til to dagers protester preget av direkte aksjoner. Dette er de fÞrste store alter-globalistiske demonstrasjonene. Blant aktivistene finner vi mange NGO-er: Consumers International, Earthjustice, La Confédération paysanne, Friends of the Earth, Greenpeace, Humane Society of the United States, Oxfam International, Sierra Club osv. Disse organisasjonene vokser seg stadig sterkere gjennom 2000-tallet.
Ny geopolitisk tilbakegang: Nasjonalisering eller radikalisering?
I dag kan det se ut til at NGO-enes innflytelse vil avta i takt med nye geopolitiske innstramminger. Stater som Þnsker Ä styrke sin suverenitet, tar tilbake oppgaver de tidligere hadde overlatt til NGO-er, eller overlater dem til egne nasjonale organisasjoner. Dette ser vi i India, der de stÞrste NGO-ene gjerne er nasjonalistiske og arbeider med skolegang, helse, utvikling pÄ landsbygda, menneskerettigheter osv. De er underlagt strenge lover og kontroller, og utenlandske NGO-er har store vanskeligheter med Ä fÄ fotfeste. I Frankrike vil mulige endringer i asylordningen trolig ogsÄ sette en stopper for at NGO-er fÄr stÞtte for Ä delta i hver eneste fase av prosessen.
NGO-enes historie gÄr i sykluser; de trekker seg ofte tilbake i perioder med geopolitiske begrensninger. Politiseringen og radikaliseringen som har utviklet seg siden 1970-tallet, kan imidlertid endre dette mÞnsteret. NGO-er i tilbakegang kan bli skjÞvet til side av enda mer radikale grupper, slik vi har sett med SoulÚvements de la Terre, som vakte oppmerksomhet i Sainte-Soline i september 2023. Vi kan ikke utelukke at vold i stÞrre skala kan oppstÄ.
Fotnoter
[1] CHARNOVITZ Steve, « Les ONG : deux siĂšcles et demi de mobilisation », LâĂconomie politique nr. 13, Alternatives Ă©conomiques, januar 2002.
[2] GREGG Samuel, « De Marx à Gaïa », Conflits, 27. oktober 2019.
[3] FONTANA Philippe, La vĂ©ritĂ© sur le droit dâasile, Ăditions de lâObservatoire, 2023.
[4] FARDEAU Jean-Marie, « DâoĂč vient lâargent des ONG ? », Alternatives Ă©conomiques, 1. januar 1998.
[5] MASSIAH Gustave, « Le mouvement citoyen mondial », LâĂconomie politique nr. 13, Alternatives Ă©conomiques, januar 2002.