Den nederlandske regjeringen stanser sitt inngripende tiltak mot chipprodusenten Nexperia for å dempe spenningen med Kina og hindre nye brudd i bilindustriens leveranser. Ifølge myndighetene er avgjørelsen et svar på signaler om bedre samarbeid fra Beijing.
Nederlands økonomiminister Vincent Karremans sa onsdag at regjeringen pauser sitt inngripende tiltak etter det han beskriver som «konstruktive» samtaler med kinesiske myndigheter, skriver Financial Times.
– Vi er positive til tiltakene de kinesiske myndighetene allerede har tatt for å sikre chip-leveranser til Europa og resten av verden. Vi ser dette som et tegn på velvilje, sa Karremans.
EUs handelskommissær Maroš Šefčovič kalte beslutningen «et nytt viktig steg for å stabilisere våre strategiske forsyningslinjer for chip».
Bakgrunn: Uro i bilindustrien
Nexperia, som har hovedkontor i Nederland, har siden 2019 vært majoritetseid av det kinesiske teknologiselskapet Wingtech. I oktober grep den nederlandske regjeringen inn, tok kontroll over selskapet og avsatte den kinesiske toppsjefen. Tiltaket førte til betydelige forstyrrelser i leveranser til bilfabrikker og andre industrier.
Myndighetene mente at toppsjef Zhang Xuezheng – som også er hovedaksjonær i Wingtech – utgjorde en risiko på grunn av det de kalte «alvorlige mangler i styring».
Nexperia understreker at avgjørelsen fra regjeringen ikke innebærer at Zhang får komme tilbake. Wingtechs stemmerett ligger fortsatt hos en rettsoppnevnt forvalter, mens europeiske ledere driver selskapet.
Kina avviser anklager
Wingtech ber nå det nederlandske økonomidepartementet trekke støtten til rettsprosessen mot Zhang.
Les også: Europa må våkne: Når økonomi er krig 🔒
– Wingtech avviser på det sterkeste disse anklagene og påpeker at det til dags dato ikke er lagt frem noen beviser, sier selskapet.
Fryktet «ødeleggende» chipmangel
Nexperia produserer enkle, billige databrikker som brukes i alt fra belysning og airbag-systemer til låser og vinduer i biler. Viktige deler lages i Storbritannia og Tyskland, men sendes til Kina for montering før de eksporteres tilbake.
Etter den nederlandske inngripenen innførte Beijing eksportrestriksjoner. Selv om disse nå er fjernet, har Nexperias nederlandske virksomhet likevel holdt tilbake databrikker til den kinesiske fabrikken, ifølge bransjekilder. Det kinesiske anlegget hadde lager til begynnelsen av desember.
Bilprodusenter advarte om «ødeleggende» konsekvenser dersom situasjonen ikke ble løst. Nissan meldte tirsdag om «justeringer i produksjonen». Bosch bekreftet forstyrrelser ved to tyske fabrikker og én i Portugal.
Mer enn to tredeler av de 3.300 ansatte ved Bosch-anlegget i Braga i Portugal er rammet av redusert arbeidstid eller permitteringer, mens arbeidere ved de tyske fabrikkene er sendt hjem.
– Situasjonen gir betydelige utfordringer, men vi jobber for å begrense skadevirkningene, sa Bosch.
BMW ga onsdag uttrykk for forsiktig optimisme og kalte utviklingen «positive signaler fra politisk hold», men advarte om at situasjonen fortsatt er uforutsigbar.
Uenighet om lagerstatus
Nexperia hevder at den kinesiske avdelingen har «tilstrekkelig med wafere og ferdige produkter til å drive virksomheten i flere måneder».
– Eventuelle påstander fra Nexperia Kina om noe annet gir grunn til alvorlig tvil om lagerstyringen lokalt, sa selskapet.
Nedtrappingen fra Nederland kommer etter at tjenestemenn nylig besøkte Kina for å forsøke å dempe konflikten.















