Napoleon Bonaparte var en mester i propaganda. Aviser, malerier og litteratur – alt ble brukt for å skape hans helteepos og spre bildet av hans storhet. Slik utviklet han en form for politisk markedsføring.
Det er 14. juni 1800. I Marengo, en liten landsby i Bormidadalen nær Alessandria i Piemonte, møter den franske reservehæren – ledet av førstekonsul Bonaparte – den østerrikske hæren fra den andre koalisjonen under feltmarskalk von Melas. Klokken 14 er den franske hæren slått. Klokken 17 snur slagets gang med ankomsten til divisjonene Boudet og Desaix. Ved nattens frembrudd har Bonaparte vunnet. Jean Tulard sier det slik: «Arbeidet med den napoleonske legenden begynte ved Marengo.» For sin legende – først som general, senere som keiser – skal Bonaparte selv bygge, pleie, forskjønne og gjøre den udødelig, gjennom en nøye planlagt kommunikasjon og propaganda basert på fortelling og bilde. Målet er å skape en historisk bevissthet ved hjelp av journalistisk og litterær form og kunst, særlig malerkunst. Det er keiseren selv som iscenesetter sin egen legende.
Vil du lese mer? Tegn et abonnement i dag, samtidig som du hjelper oss med å lage flere nyhet- og dybdesaker om internasjonale relasjoner, geopolitikk og sikkerhet