Kinas handel med nabolandene øker kraftig etter at USA har innført strengere tollsatser. Nye tall viser at kinesiske varer nå presser lokale produsenter og endrer markedet i regionen.
Financial times melder at kinesisk eksport til Sørøst-Asia vokser nå nesten dobbelt så raskt som de siste fire årene. Utviklingen skjer etter at Donald Trumps handelskrig har gjort det dyrere å selge kinesiske varer til USA.
Kraftig vekst og historisk handelsoverskudd
Tall fra Indonesia, Singapore, Thailand, Filippinene, Vietnam og Malaysia viser at kinesiske eksportleveranser steg fra 330 milliarder dollar til 407 milliarder dollar (omtrent 3,6–4,4 billioner kroner) de første ni månedene av året. Det tilsvarer en økning på 23,5 prosent.
Kinas eksport til regionen har doblet seg på fem år, og landets handelsoverskudd med Sørøst-Asia er nå det høyeste som er målt.
Økningen sammenlignes med en årlig vekstrate på 13 prosent de foregående fire årene. Ifølge økonom Roland Rajah ved Lowy Institute er situasjonen kraftig påvirket av USAs tollsatser.
– Den generelle Kina-effekten vi har sett i flere år, er blitt forsterket av at kinesiske varer forsøker å unngå USAs tollsatser, sa Rajah.
Forsøk på å unngå toll gir nye handelsmønstre
USA har innført rundt 47 prosent toll på kinesiske produkter. I mange sørøstasiatiske land ligger satsene rundt 19 prosent. Det har skapt et insentiv for selskaper til å sende varer via regionen for å maskere opprinnelsen.
USA har advart om at slike varer kan få en egen «transitt-toll» på opptil 40 prosent, men det er uklart hvordan dette praktiseres.
Les også: Finansprofessor på Peking University: – Overinvesteringer leder Kina mot økonomisk ruin 🔒
Rajah sier i en kommende rapport at kinesiske eksportvolumer til området kan ha økt opptil 30 prosent i september.
– De presser andre eksportører ut, men mye av det de sender er faktisk varer som bidrar til vekst, sa han. Han mener opptil 60 prosent av årets eksport består av deler som brukes i produksjon i regionen før de sendes videre til andre markeder.
Kina tar over markedet for forbrukervarer og biler
Kina blir nå den dominerende leverandøren av mange typer forbrukervarer i Sørøst-Asia.
– Kinas overskudd av billige varer trenger nye markeder, og Sørøst-Asia er det mest naturlige, sa økonom Doris Liew, som tidligere arbeidet ved Malaysias Institute for Democracy and Economic Affairs.
Utviklingen er særlig tydelig i bilmarkedet. Sjåfører i regionen går i stort antall over fra japanske merker som Toyota, Honda og Nissan til kinesiske elbiler fra BYD.
Japanske produsenter hadde 62 prosent av bilsalget i regionens seks største markeder i første halvår 2025, ned fra 77 prosent på 2010-tallet. Kina har økt sin andel fra nesten ingenting til over 5 prosent av 3,3 millioner årlige bilsalg.
Myndigheter svarer, men effekten er begrenset
Flere land forsøker å beskytte egne produsenter ved å stramme inn importregler og vurdere tollsatser på utvalgte varer.
Men ifølge Liew har dette liten effekt.
– Tiltakene er midlertidige. Den grunnleggende lærdommen er klar: Sørøst-asiatiske fabrikker må oppgradere, ellers blir de presset ut, sa hun og konkluderte:
– Kinas industrisystem er langt mer innovativt.















