20. juni, 2025

Kinesiske Alibaba skuffer igjen – tross AI-satsing

Share

Alibaba leverte svakere inntektsvekst enn ventet i første kvartal 2025. Det kan tyde på at kinesiske forbrukere fortsatt er tilbakeholdne, til tross for statlige insentiver og teknologigigantens store investeringer i kunstig intelligens. 

Nettoinntekten nesten firedoblet seg, men mye skyldes gevinst på aksjeinvesteringer. Samtidig økte inntektene bare med 7 prosent til 236,5 milliarder yuan (om lag 32,8 milliarder kroner), noe som er lavere enn snittanslaget på 237,9 milliarder yuan. Aksjen falt over 6 prosent i førhandelen.

Håpet var en AI-drevet vending

– Alibaba hadde håpet at netthandelen skulle ta seg opp igjen og bidra til å finansiere storsatsingen på kunstig intelligens, skriver Bloomberg.

Selskapet har lovet å bruke over 380 milliarder yuan (52,7 milliarder kroner) på AI-infrastruktur som datasentre de neste tre årene. I februar erklærte konsernsjef Eddie Wu at målet er å utvikle såkalt generell kunstig intelligens – i konkurranse med selskaper som OpenAI.

Les også: Kinas teknologiindustri er truet av amerikansk databrikkeforbud

Alibaba har siden lanseringen av sin nye språkmodell DeepSeek levert en rekke nye AI-produkter i høyt tempo. I april lanserte de modellen Qwen 3, som ifølge selskapet matcher DeepSeek på flere punkter. Nå er også videoverktøyet oppdatert for andre gang på én måned.

Men konkurransen fra Baidu og Tencent – samt fra internasjonale aktører – tilspisser seg. Samtidig advarer styreleder Joseph Tsai mot en mulig «AI-boble».

Sterk konkurranse og svak utenlandssatsing

Selv om inntektene fra hjemmemarkedet var noe høyere enn ventet, etter kinesiske tiltak for å demme opp for amerikanske tollsatser, ble resultatet overskygget av svakere internasjonale tall. Inntektene fra Alibabas utenlandssatsing økte med 22 prosent, men det var svakere enn forrige kvartal og lavere enn ventet.

Alibaba forsøker nå å styrke sin posisjon ved å samarbeide med det sosiale mediet Xiaohongshu – Kinas svar på Instagram – for å integrere Taobao- og Tmall-produkter i plattformens innhold.

Bransjen støttes fortsatt av myndighetene

Kinas myndigheter har i mai lansert en rekke stimuleringstiltak, inkludert billigere lån og subsidier på alt fra mobiltelefoner til biler, for å støtte opp under forbruk og holde teknologisektoren flytende.

Men til tross for dette henger Alibaba etter konkurrenter som Tencent og JD.com, som begge har levert sin raskeste inntektsvekst på flere år.

Alibaba-gründeren Jack Ma tilbake i rampelyset – håndhilser på Xi Jinping

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt