Kinas mest avanserte hangarskip, Fujian, er satt i aktiv tjeneste og skal ha base i Sanya i Hainan-provinsen. Skipet markerer et stort steg i Kinas mål om å bli en sjømilitær stormakt – men eksperter mener landet fortsatt ligger langt bak USA.
Kinas tredje hangarskip, Fujian, ble denne uken satt i drift under en seremoni ledet av president Xi Jinping. Ifølge kinesiske medier skal fartøyet styrke landets evne til å «operere langt til havs» og bringe Folkets frigjøringshær nærmere ambisjonen om en global tilstedeværelse til sjøs, skriver South China Morning Post.
– Beslutningen om å basere Fujian i Sanya ble tatt etter vurdering av kampberedskap, havneforhold, støttekapasitet og oppdragsbehov, sa marinetalsmann Leng Guowei. Han opplyste at skipet vil «opptre hyppig på det åpne hav» og fortsatt gjennomgå tester før det er fullt utrustet med fly.
Ny teknologi og større rekkevidde
Fujian er Kinas største hangarskip og det første som bruker elektromagnetiske katapulter – samme teknologi som USAs nyeste Ford-klasse. Dette gjør det mulig å sende ut tyngre fly med mer drivstoff og våpen.
– Selv om skipet er konvensjonelt drevet, kan det nå operere lenger og slå til mot mål langt unna, sa den Hongkong-baserte militæreksperten Liang Guoliang.
Han påpekte at kombinasjonen av moderne katapulter og bedre forsyningsskip gjør at Fujian kan operere utenfor den såkalte andre øykjeden – helt til Hawaii.
Kinesiske statlige medier skrev at Fujian i fremtiden vil kunne operere i både Stillehavet, Indiahavet og Atlanterhavet. – Den kinesiske marinen har rett til å seile i disse områdene i tråd med folkeretten, sa pensjonert marineoberst Zhang Junshe.
Les også: Kina bekrefter sjøprøver av hangarskipet Fujian
Store forskjeller gjenstår
Likevel mener utenlandske analytikere at Kinas sjømilitære kapasitet fortsatt ligger langt etter USAs.
Collin Koh ved S. Rajaratnam School of International Studies i Singapore sa at Fujian bringer Kina nærmere evnen til å kjempe «på like fot» med amerikanske hangarskipsgrupper – men bare innenfor det vestlige Stillehavet.
– Skipet er konvensjonelt drevet og har klare begrensninger i rekkevidde og utholdenhet. Det betyr at Kina må fortsette å forbedre sin evne til å operere langt til havs, sa Koh.
Han la til at USA fortsatt har et klart forsprang i kampsystemer, personell og ledelse fra reelle krigssituasjoner.
«USA kan senke Fujian i krig»
Satoru Nagao ved Hudson Institute advarte mot å overvurdere skipets betydning. – Fujian kan bare operere utenfor den andre øykjeden i fredstid. I krig ville USA senke det svært raskt, sa han.
Nagao pekte på at Kinas sjøstyrker er avhengige av støtte fra landbaserte fly og missiler, noe som begrenser rekkevidden i konflikt. – Det er fortsatt et enormt gap mellom USA og Kina, sa han.
Han mente imidlertid at Fujian kan få en rolle i et eventuelt angrep mot Taiwan, særlig fra øyas stillehavsside.
– Hvis Kina bruker hangarskip der, kan de forsøke å ramme inngangene til Taiwans fjelltunneler. Men USA, Japan og Filippinene har mange missiler og fly som kan slå tilbake, sa Nagao.
Kina har nå verdens største marine målt i antall fartøy – over 370 overflateskip og ubåter – men USA har fortsatt flest hangarskip, med elleve operative.
Hangaskipet Fujians fullfører sin første sjøreise: En ny tid for Kinas marine















