24. august, 2025

Kenya ber Kina om å endre lån fra dollar til yuan

Share

Kenya forhandler med Kina om å konvertere et lån på 5 milliarder dollar (om lag 54,5 mrd. NOK) til kinesiske yuan. Målet er å kutte rentekostnader og lette presset på landets voksende gjeldsbyrde, melder

Ifølge finansminister John Mdabi kan en omgjøring av lånet gi betydelige besparelser, skriver  bne IntelliNews.

– Øyeblikket vi flytter fra amerikanske dollar til yuan, reduseres renten nesten med halvparten, sa Mdabi i et intervju med Bloomberg.

Han la til at en forlengelse av lånets løpetid også vil være til hjelp:

– For oss er dette en stor besparelse.

Kenya bruker årlig rundt 1 milliard dollar (10,9 mrd. NOK) på å betjene sin statsgjeld.

Lån til jernbaneprosjekt

Lånet på 5 milliarder dollar ble tatt opp for å bygge en ny standardspor-jernbane mellom Mombasa og Nairobi, videre til Naivasha nordvest for hovedstaden. Prosjektet ble lansert i 2017 og ble bygget av China Road and Bridge Corporation, med finansiering fra Kinas Exim Bank.

Ifølge tall fra finansdepartementet hadde Kenya ved utgangen av mars en utenlandsgjeld på 40,5 milliarder dollar (442 mrd. NOK). Av dette utgjorde 14,4 mrd. dollar gjeld til Verdensbanken, 7,5 mrd. til Eurobond-investorer og nær 5 mrd. til Kina.

Les også: Kina investerer i Kenyas fornybare energi for fremtiden

Økende gjeldsbyrde

Den samlede statsgjelden har firedoblet seg på ti år, blant annet på grunn av store infrastrukturprosjekter. I mars nådde den 87,6 mrd. dollar (956 mrd. NOK), tilsvarende 70 prosent av BNP.

Det internasjonale pengefondet (IMF) vurderer Kenya som et land med høy risiko. Kredittvurderingsbyrået Fitch peker på økte renteutgifter og svak skatteinngang. Fitch anslår at budsjettunderskuddet kan nå 5,2 prosent av BNP i 2026, godt over regjeringens egne mål.

Planlegger utvidelse

Kenya håper å finansiere en videreføring av jernbanen til Kisumu og Malaba ved grensen til Uganda. Transportminister Davis Chirchir opplyste til Bloomberg at staten vil sikre lån gjennom en importavgift.

– Vi ønsker å tillate at denne avgiften kan brukes til å hente inn midler, sa Chirchir.

Avgiften, på 2 prosent av verdien av alle importvarer, gir rundt 50 milliarder kenyanske shilling (3,9 mrd. NOK) i året.

Samtidig har Kenya Railways fått kritikk etter at det ble avdekket forsinkelser i betalingene,  noe som ga renter og straff på over 34 mrd. kenyanske shilling (2,6 mrd. NOK).

Skatteøkninger utløser dødelige sammenstøt i Kenyas hovedstad

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt