Japans bilindustri har funnet en ny retning, med gamle konkurrenter som nå slår seg sammen for å møte den økende konkurransen fra Kina på elbilmarkedet.
Japans bilindustri, som lenge har haltet etter i utviklingen av elbiler, står nå samlet i to hovedgrupper for å ta igjen det tapte forspranget til Kina, skriver The Strait Times.
På den ene siden har vi verdens største bilprodusent, Toyota, som inkluderer selskaper som Daihatsu, Suzuki, Subaru og Mazda. De solgte totalt 16,6 millioner biler i året, drevet av sin dominerende posisjon innen hybrid- og forbrenningsmotorer.
På den andre siden står tidligere konkurrenter Nissan og Honda, som i mars 2024 slo seg sammen. Mitsubishi sluttet seg til alliansen i august samme år. Samlet hadde disse tre selskapene et salg på 8,3 millioner enheter i samme periode.
Samarbeidet er strategisk. Ved å utvikle teknologi sammen, dele forsyningskjeder og ressurser, håper de å oppnå stordriftsfordeler. Dette skal gjøre dem mer effektive i utviklingen av elbiler og såkalte programvaredefinerte kjøretøy (SDV), som kan oppdateres over tid, på samme måte som smarttelefoner.
Honda-president Toshihiro Mibe erkjente at konkurransen er hard: «Ingen av oss kan alene ta igjen våre rivaler.» Japanske bilprodusenter har undervurdert etterspørselen etter elbiler, som har vokst raskt med merker som amerikanske Tesla og kinesiske BYD. Japans bilindustri har i stedet satset på hybridbiler og hydrogenbiler, som begge fortsatt avhenger av fossilt drivstoff.
Les også: Kinesiske elbiler ser til Afrika som svar på tollsatser fra Vesten
Kina har lenge sett på elbiler som en strategisk viktig industri og har satset stort på produksjon og infrastruktur. Dette har gjort det mulig for Kina å bygge opp sin egen leverandørkjede for bilbatterier og dermed redusere kostnadene for forbrukerne.
Japans elbilmarked henger derimot etter. Mens Kina raser framover, risikerer japanske bilprodusenter å miste markedsandeler både i Asia og Latin-Amerika. Forhåpningen er at den nye alliansen mellom Honda, Nissan og Mitsubishi vil føre til investeringer i ny teknologi og økt markedsandel, men eksperter mener det fortsatt er for tidlig å si om det vil lykkes.
Likevel er det optimisme i japanske medier. Yomiuri Shimbun uttalte at dette kan være en mulighet til å snu utviklingen for landet, mens Sankei Shimbun håper at samlingen i to leire vil gi nytt liv til japansk elbiler.
Elektrisk sjokk fra Kina: Nå kommer nådestøtet mot bilindustrien