Den italienske marinen forbereder seg på en fremtid hvor flåter av luft-, overflate- og undervannsdroner skal utplasseres fra skipene deres.
Nå har de utfordret skipsverftet Fincantieri til å utvikle og tilpasse skip som kan takle denne oppgaven, melder Defense News.
– Vi forventer at nye marinefartøy om ti år vil benytte et stort antall droner, og vi ønsker å være forberedt, sier kaptein Gianluca Marcilli, leder for Teknologisk Innovasjon ved Marinenes Generalsekretariat for Rom- og Innovasjonskontoret (UGSI).
Ny forskningsinnsats: Droneskip i flokk
Under en konferanse i Roma denne uken lanserte Marcilli et nytt forskningsprosjekt kalt «Swarm Drone Carrier». Prosjektet har som mål å finne ut hvordan droner til søk og redning, avskjæring og oppdagelse kan integreres med sensor- og kampsystemer på marinefartøy.
Videoen nedenfor viser en animert video fra Boeing som illustrerer dronesvermer brukt mot hangarskip i et krigsscenario.
I samarbeid med Fincantieri, som er den italienske marinens faste skipsprodusent, er målet å utvikle fremtidige fartøy som er skreddersydd for droner.
– Vi ønsker å utfordre Fincantieri til å tenke nytt rundt design slik at vi kan bruke lanserings- og oppsamlingssystemer for luft-, overflate- og undervannsdroner, forklarte Marcilli til Defense News.
Ifølge Marcilli innebærer dette blant annet løsninger for oppbevaring, vedlikehold og ammunisjonslading.
Studier på dronekapasitet
Studien viser til skip som kan romme mellom seks og ti undervannsdroner, som skal kunne sendes ut gjennom skrogåpninger i stedet for å bruke en kran.
Les også: G7 fordømmer Irans eksport av våpen som benyttes av Russland i Ukraina
Videre vurderes det muligheten for å ha fire til seks ubemannede overflatefartøy (USV) om bord, med Fincantieris SAND USV som referanse. Dette fartøyet, som ble lansert under Euronaval i 2022, har en autonomi på opptil 72 timer ved åtte knop.
På luftfronten foreslår studien fire til seks droner, hvor Leonardos 200 kilo tunge Hero-rotordrone blir sett på som en mulig modell.
Marinen undersøker også mulighetene for å ha fastvingede droner med biende prosjektiler om bord, forteller Marcilli.
Integrasjonsutfordringer og fremtidige prosjekter
En betydelig utfordring er å integrere kjøpte droner med skipenes sterkt beskyttede kampsystemer.
Studien har allerede ført til utformingen av et prøvedesign for en landingsplattform som kan fungere som en dronebærer.
Men Marcilli understreker at hovedformålet med studien og Fincantieris bidrag er å tilpasse skip som allerede er under bygging eller planlegging.
Det innebærer blant annet å finne ut hvordan droner kan integreres i Trieste Landing Helicopter Dock, som også vil ha plass til F-35B kampfly.
Videre vurderes mulighetene for Italias nye PPX patruljefartøy samt to Fremm EVO-skip bestilt fra Fincantieri i fjor. Oppgraderingene av Italias Fremm-fregatter skal gi bedre kapasitet til både å motstå droneangrep og operere egne droner.
Mellom makt og muligheter: Europas jakt på strategisk autonomi 🔒