7. august, 2025

Indonesia vil reforhandle kinesisk gjeld

Share

Det indonesiske statlige fondet Danantara forsøker nå å reforhandle betingelsene for gjelden knyttet til høyhastighetsbanen mellom Jakarta og Bandung. 

Banen, kjent som Whoosh, har gjort det mulig å reise mellom de to byene på 45 minutter, men prosjektet har også påført landet en betydelig gjeld til Kina.

Ifølge Jakarta Globe har prosjektet kostet 7,3 milliarder dollar (rundt 78,1 milliarder kroner), hvorav 75 prosent er lånt fra China Development Bank.

Rentene økte med budsjettsprekker

De opprinnelige lånene fra Kina hadde en rente på 2 prosent i året. Men etter koronarelatert forsinkelse og problemer med grunnerverv, sprakk budsjettet med 1,2 milliarder dollar. For denne ekstrakostnaden krever Kina 3,4 prosent rente årlig.

Danantaras leder Rosan Roeslani bekreftet tirsdag at fondet vurderer tiltak for å få kontroll over gjelden.

– Vi evaluerer prosjektet. Hvis vi gjennomfører et grep, skal vi løse det fullt ut – ikke bare utsette det, sa Roeslani.

– Vi ser på hvordan vi kan restrukturere Whoosh-gjelden.

Han ønsket ikke å si noe om hvor store lettelser de vil be om.

– Det kommer vi tilbake til senere, sa han.

Les også: Finansprofessor på Peking University: – Overinvesteringer leder Kina mot økonomisk ruin 🔒

Planer om utvidelse tross gjeld

Banen drives av KCIC, et felles selskap eid av indonesiske og kinesiske statsselskaper. Den indonesiske delen eier 60 prosent, mens den kinesiske partneren Beijing Yawan HSR eier 40 prosent.

Til tross for gjelden ønsker president Prabowo Subianto å utvide prosjektet helt til Surabaya. Hans minister Agus Harimurti Yudhoyono har nylig bekreftet at arbeidet med det juridiske rammeverket er i gang.

2,9 millioner passasjerer på seks måneder

Mellom januar og juni i år brukte 2,9 millioner passasjerer Whoosh, en økning på 10 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

Prosjektet har vært et symbol på det strategiske samarbeidet mellom Indonesia og Kina, og ble trukket frem i felleserklæringen etter toppmøtet mellom Prabowo og Xi Jinping i fjor.

– Begge parter verdsetter høyhastighetsbanens bidrag til lokal utvikling og vil sikre videre drift i høy kvalitet, het det i uttalelsen.

Indonesias nye president: Generalen med en mørk fortid og autoritære trekk 🔒

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt