Kunstig intelligens er i ferd med å snu utdanning og læring på hodet, men denne omveltningen er ennå ikke tatt inn over oss. Det handler ikke om å avvise KI, men om å forstå hva som er i ferd med å endres – for å kunne tilpasse seg.
Boken “Ikke ta flere studier – Lær på nye måter i KI-alderen” av Laurent Alexandre og Olivier Babeau er utvilsomt en av årets store utgivelser i den franske bokverdenen. Boken som vekker allerede betydelig oppsikt i landet.
Et ekte varsko, drevet av uro over de radikale og trolig irreversible endringene kunstig intelligens står i ferd med å påføre menneskelig kunnskap, undervisning og opplæring generelt. Ifølge forfatterne er dette et fenomen uten sidestykke, sammenlignbart med da mennesket lærte å mestre ilden for flere hundre tusen år siden – en oppdagelse som totalt forandret menneskets livsform gjennom sine mange følger.
Høyere utdanning, som allerede henger etter sin tid, passer ikke lenger til denne nye virkeligheten og må reformeres fra grunnen av – ellers vil den ikke lenger forberede oss på fremtiden. Hvordan skal vi tilpasse oss dette? Hvordan må systemet tenkes på nytt? Dette er spørsmål vi må stille nå, hvis vi ikke vil sette fremtiden – særlig for de yngre generasjonene – i fare.
Samfunnet er i dyp omstilling. Med kunstig intelligens har denne prosessen skutt fart, og både yrker, kunnskap og ferdigheter står midt i en revolusjon – enten vi liker det eller ikke. Dette får grunnleggende følger for utdanning, som ikke lenger kan forstås på samme måte som tidligere. Fremover, påpeker Laurent Alexandre og Olivier Babeau, vil ikke bare kunnskapen endre karakter – selve tidsforløpet for læring må også endres.
Les også: Den kunstige revolusjonen – den fjerde industrielle revolusjon 🔒
Vil du lese mer? Tegn et abonnement i dag, samtidig som du hjelper oss med å lage flere nyhet- og dybdesaker om internasjonale relasjoner, geopolitikk og sikkerhet
Den kunstige revolusjonen – den fjerde industrielle revolusjon 🔒














