2. oktober, 2025

Frankrike setter kinesisk kaptein fra Russlands «skyggeflåte» for retten

Share

En kinesisk kaptein skal for retten i Frankrike etter at marinen stanset et oljetankskip knyttet til Russlands «skyggeflåte».

Saken ses som et signal til Moskva om forsøkene på å omgå vestlige sanksjoner, melder The Moscow Times.

Stanset utenfor Frankrike

Den franske marinen bordet lørdag tankeren Boracay, som hevdet å være registrert i Benin. Skipet står på EUs svarteliste for å være del av Russlands omfattende «skyggeflåte» av aldrende oljetankere.

Ifølge aktoratet i Brest fraktet skipet en stor last med russisk olje på vei til India. Under kontrollen ble det oppdaget uoverensstemmelser i registreringen, og kapteinen og styrmannen ble pågrepet for å ha nektet å samarbeide eller oppgi nasjonalitet.

Kapteinen er nå innkalt til rettssak i februar. Styrmannen er løslatt.

Mistenkt kobling til droneflyvninger

Ifølge analyser av skipsdata lå Boracay utenfor Danmark mellom 22. og 25. september, samtidig som flere mystiske droner ble observert over militære områder og flyplasser. Dette førte til midlertidige stenginger av lufthavner.

Det er ikke bekreftet noen direkte forbindelse, men nettstedet The Maritime Executive har spekulert i at skipet eller andre i samme flåte kan ha blitt brukt som plattformer eller lokkemål for dronene.

Les også: Russlands skyggeflåte unnviker sanksjoner gjennom smarte omveier

Macron: – Må ramme skyggeflåten

Frankrikes president Emmanuel Macron oppfordret torsdag Europa til å følge Frankrikes eksempel.

– Du ødelegger forretningsmodellen ved å holde disse skipene tilbake, selv bare i dager eller uker, og tvinge dem til å organisere seg annerledes, sa Macron under toppledermøte i København.

Han anslår at flåten, som kan bestå av opp mot 1 000 fartøyer, står for opptil 40 prosent av Russlands krigsinnsats og inntekter på «titusener av milliarder euro».

Forsvarsminister Sébastien Lecornu takket på X «marinejegere og besetningen fra den franske marinen» som bordet skipet. Ifølge militære kilder befinner fransk personell seg fortsatt om bord.

Daglig trafikk utenfor kysten

Den såkalte skyggeflåten benytter ofte bekvemmelighetsflagg, utydelige eierstrukturer og slår av transpondere for å skjule sin virksomhet. Skipene gjør det mulig for Russland å selge olje videre på verdensmarkedet til tross for sanksjonene.

– Hver dag seiler mellom 10 og 15 fartøyer fra skyggeflåten utenfor Brest, sa en militær kilde til AFP.

Boracay, som også har gått under navnene Pushpa og Kiwala, forlot den russiske havnen Primorsk ved St. Petersburg 20. september. Ifølge skipsdata er skipet ventet til den indiske havnen Vadinar 20. oktober.

Maritim sikkerhet for shippingbransjen i en urolig tid 🔒

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt