Tankeren Iris har ankret opp ved Arctic LNG 2-terminalen – kan tyde på ny eksportstrategi fra Russland
For første gang siden oktober har et tankskip lagt til kai ved det sanksjonerte russiske eksportanlegget Arctic LNG 2, ifølge skipsdata analysert av Bloomberg. Det skjer til tross for harde vestlige sanksjoner som har forsøkt å stanse prosjektet, melder blant annet United24media.
Det var den svartelistede LNG-tankeren Iris, tidligere kjent som North Sky, som fredag morgen ankret opp ved Arctic LNG 2-anlegget på Gydan-halvøya i Sibir. Anlegget, som eies av det russiske energiselskapet Novatek, har ikke sendt ut LNG siden oktober 2024 på grunn av isforhold og skjerpede amerikanske sanksjoner.

– Dette er det første faktiske skipsanløpet ved Arctic LNG 2 på åtte måneder, forklarer Bloomberg.
Kan forsøke Asiarute
Det er foreløpig uklart om Iris vil laste gass. Skipet har isklasse Arc4 og kan derfor forsøke den nordlige sjøruten til Asia dersom sommerens isforhold tillater det. Likevel vil både skiftende is og juridisk usikkerhet rundt sanksjoner gjøre en slik ferd risikabel.
Les også: Tysklands russiske LNG-import økte med over 500 prosent i 2024
USA innførte omfattende sanksjoner mot Arctic LNG 2 og tilknyttede skip i 2023, som en del av forsøket på å kutte Russlands energiintekter etter invasjonen av Ukraina. Skip som Iris ble da svartelistet, og ingen kjøpere har siden våget å ta imot last fra prosjektet.
Skjulte forsøk og skyggeflåte
I løpet av sommeren 2024 klarte Russland å laste LNG ombord i åtte ulike skip fra Arctic LNG 2. Men ingen av disse lastene ble levert til kunder. Skipene, del av den såkalte «skyggeflåten», seilte i ukevis uten å finne kjøpere.
– Sanksjonene har hatt stor effekt på prosjektet, og forsøk på å eksportere LNG har i praksis feilet, sier Bloomberg.
Kan være strategisk skifte
Nå viser nye skipsdata at Iris var på vei mot Sabetta – havnen som også betjener det ikke-sanksjonerte Yamal LNG-prosjektet – men at det endret kurs og seilte videre til Arctic LNG 2. Det kan tyde på en ny og mer risikovillig strategi fra russisk side.
Tidligere i år eskorterte russisk marine sanksjonerte tankskip gjennom Den engelske kanal, et mulig tegn på at Moskva er villig til å bruke militær makt for å forsvare sin energiøkonomi til havs.
Russlands skyggeflåte unnviker sanksjoner gjennom smarte omveier