16. september, 2024

Felles uttalelse fra USA, UK, Frankrike, Tyskland og Italia om Midtøsten

Den felles uttalelsen understreket enstemmig støtte til umiddelbare tiltak for de-eskalering, inkludert en våpenhvile og en avtale om løslatelse av gisler i Gaza.

Koalisjonen, bestående av president Biden, Egypts president Abdel Fattah el-Sisi og Qatars emir, Sheikh Tamim bin Hamad al-Thani, understreket nødvendigheten av å gjenoppta forhandlingene mellom Israel og Hamas raskt. Uttalelsen ble publisert av Det Hvite Hus.

Midt i oppfordringer om ansvarlig handling fra alle involverte parter, bekreftet lederne også sitt engasjement for Israels forsvar mot iranske trusler og regionale destabiliseringsforsøk.

President Biden, sammen med Egypts el-Sisi og emir Tamim, kunngjorde på torsdag forrige uke at de er klare til å legge frem et endelig forslag for våpenhvile for å avslutte krigen i Gaza. De ba Israel og Hamas om å vende tilbake til forhandlingsbordet for å løse konflikten. Dette rapporterte The New York Times.

De tre lederne uttrykte i en felles uttalelse at det ikke er mer tid å miste, og at det ikke er rom for unnskyldninger fra noen av partene for ytterligere forsinkelser:

– Det er på tide å slippe gislene fri, starte våpenhvilen og iverksette denne avtalen. Som meglere er vi, om nødvendig, klare til å presentere et endelig forslag som løser de gjenværende implementeringsproblemene på en måte som møter forventningene til alle parter, sa de.

I ledernes uttalelse står det klart at tiden er inne for å sluttføre en avtale mellom Israel og Hamas, og de oppfordrer forhandlerne til å møtes i Kairo eller Doha på torsdag.

Les også: USA i kappløp mot tiden for å avverge eskalering mellom Iran og Israel

Forhandlingene om våpenhvile har stått i stampe etter at et møte i Kairo forrige helg ikke førte til gjennombrudd. Prosessen har blitt komplisert av attentatet på Ismail Haniyeh, den politiske lederen for Hamas, som hadde ledet forhandlingene gjennom mellommenn. President Biden har uttrykt frustrasjon over Israels beslutning om å gjennomføre operasjonen som drepte Haniyeh i Iran, på et tidspunkt da presidenten håpet at våpenhvilensamtalene var nær ved å lykkes.

Statsminister Benjamin Netanyahu i Israel indikerte minutter etter den felles uttalelsen fra Mr. Biden og de andre lederne at han ville gå med på møtet:

– I kjølvannet av tilbudet fra USA og meglerne, vil Israel sende forhandlingsdelegasjonen den 15. august til det stedet som blir bestemt, for å bli enige om detaljene for gjennomføringen av rammeverksavtalen, sa hans kontor i en uttalelse.

Hamas har utnevnt Yahya Sinwar, en av arkitektene bak de dødelige angrepene den 7. oktober på Israel, til å erstatte Mr. Haniyeh, men han antas å gjemme seg i Gaza og er ikke lett å nås raskt av mellommenn. Selv mens Mr. Haniyeh var i live, sa man at det var Mr. Sinwar som styrte skuddene fra sitt tilfluktssted, og ingen forventer at han vil dukke opp offentlig.

I en egen uttalelse ønsket en israelsk representant som representerer familiene til mange av de som ble bortført av Hamas under angrepene den 7. oktober, velkommen til oppfordringen fra Mr. Biden og de andre lederne. Rundt 115 gisler er fortsatt i Gaza, ifølge israelske myndigheter.

– Denne nylige uttalelsen bekrefter det vi lenge har visst: En avtale er den eneste veien for å bringe alle gisler hjem. Tiden er i ferd med å renne ut. Gislene har ikke mer tid å spare. En avtale må signeres nå!, sa Forumet for gisler og savnede familier.

Det amerikansk-ledede initiativet for å fornye samtalene kommer på et tidspunkt med høy spenning i regionen på grunn av attentatet på Haniyeh i Teheran og en senior Hizbollah-figur i Libanon. Både Hezbollah og Iran har lovet å hevne seg på Israel, og USA har beordret flere krigsskip og fly til regionen for å hjelpe til med å forsvare sin allierte mot eventuelle slike angrep.

Felles uttalelse fra vestlige statsledere om situasjonen i Midtøsten
Felles uttalelse fra de vestlige statsledere om situasjonen i Midtøsten. Skjermdump: Det Hvite Hus.

Islamisme-ekspert: Hamas vil ikke ha fred og må bekjempes 🔒

Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.