BYD, den kinesiske elbilprodusenten, styrker sitt grep om det globale elbilmarkedet. I 2024 har salget økt kraftig, og selskapet er nå nær ved å ta igjen Tesla.
I desember alene rapporterte BYD et salg på 207 734 enheter, noe som bringer det totale årlige salget opp til 1,76 millioner biler, ifølge BBC. En stor del av suksessen kan tilskrives aggressiv prissetting og kinesiske statlige subsidier, skriver bne IntelliNews.
Sterk vekst drevet av hybride modeller
Selskapets totale bilsalg økte med over 41 prosent sammenlignet med året før, og veksten ble primært drevet av den sterke etterspørselen etter deres plug-in hybridmodeller. Med slike salgstall er det tydelig at konkurransen i det globale elbilmarkedet tilspisser seg, selv om Elon Musk sitt Tesla fortsatt hadde et smalt forsprang på BYD i det globale elbilsalget i tredje kvartal 2024. BYD har imidlertid jevnt og trutt nærmet seg ledelsen, og mange i bilindustrien venter nå på Teslas kvartalsresultater som kommer senere denne uken.
Kinas hjemmemarked er drivkraften
BYDs dominans i Kina, som står for 90 prosent av salget, har vært en grunnstein for veksten. Priskriger og statlige insentiver for elbilkjøp har fått kinesiske forbrukere til å bytte ut tradisjonelle forbrenningsbiler med grønnere alternativer. Dette har gjort at BYD har utvidet sitt forsprang på internasjonale merker, som har hatt problemer med å konkurrere på det kinesiske markedet.
Les også: Kinas globale dominans i elektriske biler er kun begynnelsen
På grunn av dette har BYD også klart å overgå Tesla i inntektene for tredje kvartal 2024, og nådde 200 milliarder CNY (28,2 milliarder dollar), en økning på 24 prosent sammenlignet med året før. Tesla sine inntekter for samme periode var på 25,2 milliarder dollar, ifølge BBC, men Tesla beholdt fortsatt posisjonen som verdens største elbilselger målt i solgte enheter.
Utfordringer i internasjonale markeder
Selv om BYD har hatt stor suksess i hjemlandet, har det vært mer utfordrende å ekspandere til utlandet. Tollsatser på opptil 45,3 prosent på kinesiskproduserte elbiler i EU og 100 prosent toll i USA har hindret veksten i disse regionene. I andre deler av Asia dominerer japanske og koreanske biler, og på Taiwan er det generelt en skepsis til produkter merket med «made-in-China».
Samtidig forventes det at den påtroppende administrasjonen til president Donald Trump vil innføre ytterligere tollsatser på kinesiske varer, noe som potensielt kan blokkere BYD fra å få tilgang til ett av verdens mest lukrative bilmarkeder.
Elektrisk sjokk fra Kina: Nå kommer nådestøtet mot bilindustrien