6. juni, 2025

Bilprodusenter vurderer å flytte produksjon til Kina grunnet jerngrep om sjeldne jordarter

Share

Krisen rundt sjeldne jordmetaller tvinger den amerikanske bilindustrien til drastiske tiltak.

Fire store amerikanske bilprodusenter vurderer å flytte deler av produksjonen til Kina for å sikre tilgang på sjeldne jordmetaller – og unngå at fabrikkene må stenge. Bilindustrien frykter at kinesiske eksportrestriksjoner på magneter laget av sjeldne jordmetaller vil føre til produksjonsstans innen få uker. Det melder Wall Street Journal.

– Hvis du vil eksportere en magnet fra Kina, får du ikke lov. Men hvis du kan bevise at magneten er inne i en motor i Kina, så kan du det, sier en forsyningssjef i en av bilfabrikkene.

Vurderer å sende deler til Kina

Kina innførte i april krav om lisens for å eksportere magneter laget med metaller som dysprosium og terbium. Landet kontrollerer omtrent 90 prosent av verdens forsyning av slike metaller, som brukes i alt fra elbilmotorer til jagerfly og smarttelefoner.

Bilprodusentene vurderer nå ulike løsninger: å flytte motorproduksjon til Kina, eller å sende amerikansk-produserte motorer til Kina for å installere magnetene der. Reglene gjelder nemlig bare eksport av selve magnetene – ikke ferdige deler.

Ifølge Wall Street Journal stanset Ford produksjonen av Explorer ved fabrikken i Chicago i én uke i mai på grunn av mangel på sjeldne jordmetaller.

Frykter full stans

Les også: Kinas strammer grepet om sjeldne jordarter: Konsekvenser for Europa og Norge

Bransjeorganisasjoner advarte i mai USAs regjering om at bilproduksjonen kan stoppe fullstendig uten tilgang til flere komponenter fra Kina.

– Det tar tid å bygge opp alternative leverandører utenfor Kina, og det vil ikke løse dagens mangel, sa toppsjefene i Alliance for Automotive Innovation og MEMA i et brev til Det hvite hus.

Det å sende deler jorda rundt for å sette inn en magnet på størrelse med en pastill brekker både tid og kostnad – og kan utløse ekstra toll. Likevel ser bilprodusentene dette som det eneste alternativet til å stenge produksjonslinjer.

Ser til Europa og Asia

Flere selskaper ser nå etter alternative leverandører i Europa og Asia, men foreløpig finnes det ikke nok produsenter til å dekke bilindustriens behov.

– Selv om noen eksportlisenser nå er innvilget, er det ikke nok til å opprettholde jevn produksjon, sier Hildegard Müller, leder for den tyske bilindustriens interesseorganisasjon.

Også bilfabrikker i Japan og India advarer om at produksjonen kan stoppe opp.

Kan måtte kutte i utstyr

Et annet tiltak som vurderes, er å bruke eldre motorteknologi uten sjeldne magneter. Dette kan være mindre effektivt, men vil spare på de knappe ressursene. Samtidig vurderes det å kutte ut funksjoner som justerbare seter og avanserte høyttalere, som krever mange små motorer med sjeldne magneter.

Produksjon av bensinbiler i stedet for elbiler er ikke en løsning. Dette kan føre til brudd på miljøkrav og bøter, og de fleste utslippskreditter er allerede solgt ut fram til 2027.

– Situasjonen er alvorlig, og bilprodusentene står nå overfor en rekke vanskelige valg, heter det fra en sentral bransjekilde.

Strategisk feilvurdering: Fensfeltet, sjeldne jordarter og nasjonal kontroll

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt