Krisen rundt sjeldne jordmetaller tvinger den amerikanske bilindustrien til drastiske tiltak.
Fire store amerikanske bilprodusenter vurderer å flytte deler av produksjonen til Kina for å sikre tilgang på sjeldne jordmetaller – og unngå at fabrikkene må stenge. Bilindustrien frykter at kinesiske eksportrestriksjoner på magneter laget av sjeldne jordmetaller vil føre til produksjonsstans innen få uker. Det melder Wall Street Journal.
– Hvis du vil eksportere en magnet fra Kina, får du ikke lov. Men hvis du kan bevise at magneten er inne i en motor i Kina, så kan du det, sier en forsyningssjef i en av bilfabrikkene.
Vurderer å sende deler til Kina
Kina innførte i april krav om lisens for å eksportere magneter laget med metaller som dysprosium og terbium. Landet kontrollerer omtrent 90 prosent av verdens forsyning av slike metaller, som brukes i alt fra elbilmotorer til jagerfly og smarttelefoner.
Bilprodusentene vurderer nå ulike løsninger: å flytte motorproduksjon til Kina, eller å sende amerikansk-produserte motorer til Kina for å installere magnetene der. Reglene gjelder nemlig bare eksport av selve magnetene – ikke ferdige deler.
Ifølge Wall Street Journal stanset Ford produksjonen av Explorer ved fabrikken i Chicago i én uke i mai på grunn av mangel på sjeldne jordmetaller.
Frykter full stans
Les også: Kinas strammer grepet om sjeldne jordarter: Konsekvenser for Europa og Norge
Bransjeorganisasjoner advarte i mai USAs regjering om at bilproduksjonen kan stoppe fullstendig uten tilgang til flere komponenter fra Kina.
– Det tar tid å bygge opp alternative leverandører utenfor Kina, og det vil ikke løse dagens mangel, sa toppsjefene i Alliance for Automotive Innovation og MEMA i et brev til Det hvite hus.
Det å sende deler jorda rundt for å sette inn en magnet på størrelse med en pastill brekker både tid og kostnad – og kan utløse ekstra toll. Likevel ser bilprodusentene dette som det eneste alternativet til å stenge produksjonslinjer.
Ser til Europa og Asia
Flere selskaper ser nå etter alternative leverandører i Europa og Asia, men foreløpig finnes det ikke nok produsenter til å dekke bilindustriens behov.
– Selv om noen eksportlisenser nå er innvilget, er det ikke nok til å opprettholde jevn produksjon, sier Hildegard Müller, leder for den tyske bilindustriens interesseorganisasjon.
Også bilfabrikker i Japan og India advarer om at produksjonen kan stoppe opp.
Kan måtte kutte i utstyr
Et annet tiltak som vurderes, er å bruke eldre motorteknologi uten sjeldne magneter. Dette kan være mindre effektivt, men vil spare på de knappe ressursene. Samtidig vurderes det å kutte ut funksjoner som justerbare seter og avanserte høyttalere, som krever mange små motorer med sjeldne magneter.
Produksjon av bensinbiler i stedet for elbiler er ikke en løsning. Dette kan føre til brudd på miljøkrav og bøter, og de fleste utslippskreditter er allerede solgt ut fram til 2027.
– Situasjonen er alvorlig, og bilprodusentene står nå overfor en rekke vanskelige valg, heter det fra en sentral bransjekilde.
Strategisk feilvurdering: Fensfeltet, sjeldne jordarter og nasjonal kontroll