USAs største bilprodusenter tjener godt på store bensinbiler, men risikerer å havne langt bak kinesiske elbilgiganter. Jakten på raske marginer kan gjøre det vanskelig å vinne det globale elbilløpet.
Amerikanske bilprodusenter står i et strategisk dilemma: De vil tjene penger på store SUV-er og pickup-er i dag, samtidig som de må holde tritt med kinesiske konkurrenter på elbilfronten. Det skriver Wall Street Journal i en analyse publisert 15. desember.
Regelverket har gjort valget enklere på kort sikt. Bilprodusentene risikerer ikke lenger bøter for å bryte føderale krav til drivstoffbruk, kravene er svekket, og skattefradraget på 7.500 dollar (rundt 80.000 kroner) for kjøp av elbil er utløpt. California har også mistet retten til å sette egne utslippskrav.
Ifølge BloombergNEF vil salget av elbiler i USA falle med 24 prosent i fjerde kvartal 2025 sammenlignet med året før.
Store tap på elbiler
General Motors, Ford og Stellantis har varslet at de vil selge flere bensinbiler, som gir høyere fortjeneste. Samtidig har tusenvis av ansatte ved elbilfabrikker mistet jobben.
– Selv ett kvartal med feil produksjonsnivå kan føre til tap på flere milliarder dollar, sier analytiker Tom Narayan i RBC Capital Markets.
Elbiler har vært tapsprosjekter for amerikanske produsenter. Fords elbilsatsing hadde samlede driftstap på nær 13 milliarder dollar (om lag 140 milliarder kroner) fra 2021 til 2024. Denne uken varslet selskapet nedskrivninger på rundt 19,5 milliarder dollar (cirka 210 milliarder kroner), hovedsakelig knyttet til elbilvirksomheten.
På en resultatpresentasjon tidligere i år kalte Ford-sjef Jim Farley mykere utslippskrav for en «fler-milliard-dollars mulighet» de neste to årene.
Les også: Geopolitisk ekspert: – USA svekkes, men Kina og Russland svekkes raskere 🔒
Langt bak Kina
Analytikere i TD Cowen anslår at Ford, GM og Stellantis kan øke justert driftsresultat med henholdsvis 4 milliarder dollar (43 milliarder kroner), 3 milliarder dollar (32 milliarder kroner) og 1,4 milliarder euro (rundt 16 milliarder kroner) som følge av lempeligere regler.
Likevel fastholder selskapene at de ikke har gitt opp elbilene. GM-sjef Mary Barra sier lønnsom elbilproduksjon fortsatt er målet.
– Lønnsom elbilproduksjon er fortsatt vårt nordstjerne, sa hun.
Tallene viser hvor langt bak de ligger. De tre Detroit-selskapene har samlet under 5 prosent av det globale elbilmarkedet. BYD, Geely og Tesla kontrollerer nær 40 prosent.
– Manglende volum er en hovedårsak til at amerikanske produsenter taper penger på elbiler, sier Colin McKerracher i BloombergNEF.
Risikoen, ifølge Wall Street Journal, er at amerikanske bilprodusenter blir for komfortable med bensinbiler – og beveger seg for sakte til å ta igjen Kina.
Må Europa ta regningen for Kinas industrielle overkapasitet? 🔒















