10. mars, 2025

78 prosent av kvinner vil starte egen bedrift

Share

Kvinner i Øst-Europa, Midtøsten og Afrika (EEMEA) har et sterkt ønske om å starte sin egen virksomhet. Ifølge en ny undersøkelse fra Mastercard vurderer hele 78 prosent av kvinnene i regionen å etablere eller drive egen bedrift.

Til tross for krigen i Ukraina er entreprenørskap også utbredt blant kvinnene der. Over to tredjedeler (68 prosent) av de spurte ukrainske kvinnene har ambisjoner om å starte for seg selv, skriver bne IntelliNews. Kvinner har spilt en avgjørende rolle i å holde økonomien i gang siden Russlands invasjon i 2022.

– Denne undersøkelsen viser den imponerende entreprenørånden blant kvinner. I Ukraina ser vi hvordan kvinnelige gründere bidrar til å holde økonomien oppe, selv under ekstreme forhold, sier Inga Andreieva, daglig leder for Mastercard i Ukraina og Moldova.

Drivkrefter og utfordringer

Å følge en drøm er hovedmotivasjonen for 48 prosent av kvinnelige bedriftseiere i Ukraina. Andre viktige faktorer som trekker kvinner mot entreprenørskap er ønsket om å være sin egen sjef, gripe en gunstig mulighet og ha en lovende forretningsidé. Hver av disse ble nevnt av 29 prosent av respondentene.

De mest populære bransjene for kvinnelige gründere i Ukraina er netthandel (22 prosent), utdanning og undervisning (17 prosent), jordbruk (15 prosent) samt mat og drikke (15 prosent). Samtidig viser undersøkelsen en tydelig kjønnsforskjell i teknologibransjen: Bare 3 prosent av kvinnene planlegger å starte en IT-bedrift, sammenlignet med 14 prosent av mennene.

Les også: Pakistanske kvinner trenger ikke mannlig verge for pilgrimsferd – men må ha tillatelse

Sterk vekst i yngre generasjoner

På tvers av hele EEMEA-regionen ser 51 prosent av kvinnene seg selv som entreprenører, en andel som ligger nær de 54 prosent av mennene som oppgir det samme. Det er de yngre generasjonene som driver denne utviklingen: 55 prosent av millenniums-generasjonen og 57 prosent av Generasjon Z identifiserer seg som selvstendig næringsdrivende.

Kvinner er spesielt tiltrukket av bransjer som mat og drikke (21 prosent), netthandel (18 prosent), utdanning (17 prosent) og kosmetikk (17 prosent). Mange kombinerer også flere inntektskilder, der 55 prosent av kvinnene i undersøkelsen oppgir at de har en biinntekt. Blant kvinner i Generasjon Z er andelen enda høyere, med 61 prosent.

– Entreprenørånden blant kvinner i EEMEA-regionen er sterk og vokser, spesielt blant de yngre generasjonene. Med tilgang til riktige økonomiske verktøy, mentorordninger og digitale ressurser kan kvinner skape nye muligheter, fremme innovasjon og bidra betydelig til økonomisk utvikling, sier Selin Bahadirli, visepresident for tjenester i EEMEA hos Mastercard.

Hindringer og digitale utfordringer

Til tross for stor entreprenørlyst møter kvinnelige bedriftseiere betydelige utfordringer. Undersøkelsen viser at 68 prosent av kvinnene i EEMEA ser mangel på finansiering som den største hindringen, noe mer enn de 66 prosent av mennene som sier det samme. I tillegg mener 31 prosent av kvinnene at entreprenørskap «ikke er for noen som dem», mens 18 prosent oppgir at de ikke vet hvordan de skal starte en bedrift. Blant menn er denne andelen 11 prosent.

Teknologi spiller en stadig større rolle i driften av virksomheter. Hele 75 prosent av kvinnelige gründere i EEMEA bruker kunstig intelligens (KI) i forretningsdriften, og blant disse opplever 85 prosent betydelige besparelser i tid og kostnader. Likevel viser undersøkelsen at cybersikkerhet er en utfordring: 35 prosent av kvinnelige gründere har vært utsatt for svindelforsøk.

Undersøkelsen fra Mastercard gir et tydelig bilde av hvordan kvinner i regionen satser på entreprenørskap, men også hvilke utfordringer de møter på veien til å etablere og drive sin egen virksomhet.

ICC krever arrestordre på Taliban-ledere for undertrykkelse av afghanske kvinner

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt